دنیای اقتصاد: هیات تجاری اتاق تهران در سفر خود به اتریش، به دعوت اتاق بازرگانی ایالت اشتایرمارک به شهر گراتس، مرکز این ایالت رفت تا با مدیران بخش خصوصی و فعالان اقتصادی اشتایرمارک دیدن کند. پیش از این نیز فعالان اقتصادی ایالت اشتایرمارک در بهمن ماه ۱۳۹۴ در اتاق تهران حضور پیدا کرده بودند و علاوه بر امضای تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق‌های تهران و اشتایرمارک، قراردادهای همکاری بین صنعتگران ایرانی و اتریشی نیز به امضا رسیده بود.

به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، هیات تجاری ایرانی که به سرپرستی مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران به این سفر رفته است، با استقبال «جوزف هرک» رئیس اتاق بازرگانی اشتایرمارک، برای مذاکره با بازرگانان و صنعتگران اتریشی در یک نشست مشترک شرکت کرد. در ابتدای این دیدار «جوزف هرک» با بیان اینکه ایران به‌عنوان یک مقصد مهم صادراتی و شریک اقتصادی برای اتریش و به‌خصوص ایالت اشتایرمارک محسوب می‌شود، گفت: ما در زمینه‌های مختلف اقتصادی مانند خدمات فنی و مهندسی، خودروسازی و محیط‌زیست به‌دنبال همکاری و مشارکت با ایران هستیم. وی افزود: همچنین بسیار علاقه‌مندیم که از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات و برقراری روابط مشترک و دوجانبه بتوانیم خلأهای موجود را برطرف و به شرکت‌ها کمک کنیم که بتوانند روابط جدیدی با یکدیگر آغاز کنند.

رئیس اتاق تهران هم با اشاره به موقعیت جغرافیایی مهم و سوق‌الجیشی ایران در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا از مزیت‌های ترانزیت کالا از شرق به غرب و شمال به جنوب منطقه با مشارکت ایران گفت. مسعود خوانساری با بیان اینکه ایران امن‌ترین کشور منطقه است، افزود: ذخایر نفت و گاز، مواد مختلف معدنی با گستره منحصربه‌فرد و برخورداری از نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده از مزیت‌های قابل‌توجه اقتصاد ایران است. خوانساری ادامه داد: پس از برجام و رفع محدودیت‌های ظالمانه، اقتصاد ایران قابلیت تبدیل شدن به یک اقتصاد نوظهور را پیدا کرده و می‌تواند سرمایه زیادی جذب کند. وی با تاکید بر اینکه ایران می‌تواند ۵۰ میلیارد دلار سالانه سرمایه خارجی جذب کند، ابراز امیدواری کرد که با برطرف شدن موانع بانکی ارتباط ایران با کشورهای اروپایی از جمله اتریش و ایالت اشتایرمارک در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشترک بیشتر شود. خوانساری تصریح کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی نیز در جهت بهبود روابط و افزایش حجم تجارت دو کشور است. در ادامه این نشست «مینراد هوفر» معاون اتاق بازرگانی اشتایرمارک نیز خطاب به رئیس اتاق تهران و هیات اقتصادی ایرانی گفت: بسیار خوشحال هستیم که در پاسخ به سفر ما به تهران و ملاقاتی که با اعضای اتاق بازرگانی تهران داشتیم به ایالت اشتایرمارک سفر کردید. امیدواریم جلسات بین هیات ایرانی و طرف اتریشی به خوبی پیش رود و به نتایج مثبتی برسد.

وی ادامه داد: سفر هیات ایرانی به ایالت اشتایرمارک نشان‌دهنده این است که توافقی که ما در سفر به تهران داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای که امضا کردیم، تنها روی کاغذ نبوده و دیدار ما از تهران بازدیدی از جانب شما داشته است که منجر به ارتباط قوی‌تر شرکت‌ها با هم می‌شود. معاون اتاق بازرگانی اشتایرمارک افزود: در فاصله سفر هیات اتریشی به ایران و سفر ایرانی‌ها به اتریش دو شرکت ایرانی و اتریشی توانستند به نتیجه خوبی برسند و با یکدیگر قرارداد همکاری امضا کنند. محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز گفت: در سال‌هایی که ایران تحت فشار تحریم‌های اقتصادی قرار داشت هیچ‌گاه فعالیت‌های اقتصادی خودش را متوقف نکرد. وی با بیان اینکه ایران همواره سعی کرده، نیازهای خود را در داخل تامین کند و به این وسیله توانسته بسیاری از زیرساخت‌هایش را توسعه دهد، اظهار کرد: البته در این میان نیازهایی که در داخل قابل تامین نبودند را هم از طریق کشورهای شرقی برطرف کردیم.

بختیاری تصریح کرد: آنچه در دوره بعد از لغو تحریم‌ها اهمیت دارد، برقراری مجدد روابط بانکی است که هنوز به سطحی که باید، نرسیده است. به گفته وی، صنایع ایران از دیرباز با صنایع کشورهای اروپایی هماهنگ شده و از کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، آلمان و اتریش می‌توان به‌عنوان شرکای قدیمی و باسابقه تاریخی در ایران یاد کرد که زیرساخت صنایع ما را تشکیل داده‌اند. از سوی دیگر، رئیس اتاق تهران، در جلسه‌ خصوصی خود با «جوزف هرک»، رئیس اتاق ایالت اشتایرمارک حضور پیدا کرد که در آن درباره وضعیت اقتصادی ایالت اشتایرمارک گزارشی ارائه شد. براساس این گزارش، این ایالت در زمینه صنعت خودرو در سطح پیشرفته فعالیت می‌کند و بخش اعظمی از قطعات خودروهای شناخته شده فرانسوی و آلمانی در این ایالت ساخته می‌شود. بخش تحقیق و توسعه در ایالت اشتایرمارک بسیار فعال است و به تمام کارخانه‌های این ایالت خدمات می‌دهد. صنعت هوایی و انرژی‌های پاک از دیگر زمینه‌های اقتصادی موفق در این ایالت است. تولید ناخالص داخلی این ایالت حدود ۳۸ میلیارد یورو برآورد شده و نزدیک به چهار میلیارد یورو در این ایالت صرف تحقیق و توسعه می‌شود. اتاق بازرگانی ایالت اشتایرمارک همچنین در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فعال است. بخش جالب توجه این مجموعه، بخش استعدادیابی نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله است که نزدیک به یک میلیون یورو برای این بخش هزینه می‌شود.