حرکت لاک‌پشتی صادرات صنعتی ایران

دنیای اقتصاد: آمارهای منتشر شده از سوی سازمان تجارت جهانی، نشان از روند لاک‌پشتی توسعه صادرات صنعتی ایران در مقایسه با ۵ کشور منتخب از جمله ترکیه، مکزیک، مالزی، هند و برزیل دارد. روند عمومی تجارت صنعتی کشورهای منتخب مربوط به بازه زمانی ۳۵ سال گذشته منتهی به سال ۲۰۱۵ یعنی فاصله سال‌های ۲۰۱۵- ۱۹۸۰ نشان از رشد فزاینده صادرات صنعتی دارد به‌طوری که در دهه اول قرن بیست‌ویکم تحول قابل‌توجهی در رشد تجارت صنعتی اکثر کشورها اتفاق افتاده است.

از طرفی رشد صادرات صنعتی همراه جدایی‌ناپذیر رشد واردات صنعتی بوده است. همچنین براساس آمارها، مقایسه دو کشور مکزیک و برزیل با عملکرد تقریبا مشابه تجارت صنعتی در سال ۱۹۹۰، نشان دهنده موفقیت چشمگیر مکزیک در زمینه افزایش حجم تجـارت طـی سـال‌های اخیر به‌ویژه دستیابی به رقم ۳۱۲ میلیارد دلار صادرات صنعتی در سال ۲۰۱۵ دارد به‌طوری که مطابق آمارها، در سال ۱۹۹۰ صادرات صنعتی برزیل ۷/ ۱ برابر صادرات صنعتی مکزیک بود، در حالی که در سال ۲۰۱۵ صادرات صنعتی مکزیک ۵/ ۴برابر صادرات برزیل شده است. از سوی دیگر، حجم تجارت صنعتی دو کشور هند و مالزی در سال ۱۹۹۰ تقریبا مشابه بوده و تا سال ۲۰۱۰ رقم صادرات صنعتی کشور مالزی از کشور هند بالاتر بوده است، اما از سال ۲۰۱۱ به بعد رشد صادرات صنعتی کشور هند افزایش یافته است به نحوی که رقم صادرات صنعتی هند، در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۰ میلیارد دلار از صادرات صنعتی مالزی سبقت گرفته است. همچنین مقایسه آماری صادرات صنعتی ایران با ترکیه، نشان می‌دهد که شکاف بین رقم صادرات صنعتی ایران و ترکیه در سال ۱۹۸۰ حدود ۳۸۲ میلیون دلار به نفع کشور ترکیه بوده که به مرور زمان به دلیل عدم رشد معنادار صادرات صنعتی ایران و در مقابل رشد قابل‌توجه صادرات صنعتی ترکیه، شکاف مزبور به مرور افزایش یافته است، به نحوی که این شکاف در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار عنوان شده است. همچنین مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۵ صادرات صنعتی کشور برزیل ۸/ ۳ برابر، صادرات صنعتی ترکیه ۶ برابر، صادرات صنعتی مالزی ۴/ ۷ برابر، صادرات صنعتی هند ۱۰ برابر و صادرات صنعتی مکزیک ۱۷ برابر صادرات صنعتی ایران بوده است. معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان تجارت‌جهانی، به بررسی روند صـادرات و واردات کـالاهای صنعتی ۶ کشور منتخب از جمله ایران، ترکیه، مکزیک، مالزی، هند و برزیل پرداخته است که در ادامه به تشریح عملکرد تجاری این کشورها پرداخته می‌شود.

برزیل

مطابق آمارها، میزان صادرات صنعتی کشور برزیل در سال ۱۹۸۰، معادل ۷ میلیارد دلار بوده که در سال ۲۰۱۵ حجم صادرات صنعتی این کشور به ۶۹ میلیارد دلار رسیده که نشان از رشد صادرات صنعتی در این کشور دارد. از طرفی، میزان واردات صنعتی برزیل، در سال ۱۹۸۰، معادل ۱۰میلیارد دلار عنوان شده که در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده است که نشان از رشد واردات صنعتی کشور برزیل در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۵- ۱۹۸۰ دارد.

هند

دومین کشوری که میزان واردات و صادرات صنعتی آن در بازه زمانی ۲۰۱۵ - ۱۹۸۰ مورد بررسی قرار گرفته، هند است که براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان تجارت‌جهانی، میزان صادرات صنعتی این کشور در سال ۱۹۸۰، معادل ۵ میلیارد دلار ثبت شده است. این در حالی است که حجم صادرات صنعتی این کشور در سال ۲۰۱۵ به ۱۸۳ میلیارد دلار رسیده که نشان از جهش صادرات صنعتی این کشور در بازه زمانی مذکور دارد. از طرفی براساس آمار، میزان واردت صنعتی هند در سال ۱۹۸۰، معادل ۵ میلیارد دلار عنوان شده که در سال ۲۰۱۵ حجم واردات صنعتی هند به ۱۸۷ میلیارد دلار افزایش یافته است.

مالزی

سومین کشور منتخب مورد مقایسه مالزی است که مطابق آمارها، حجم صادرات صنعتی این کشور در سال ۱۹۸۰، معادل ۲میلیارد دلار گزارش شده که روند صادارت صنعتی این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۵- ۱۹۸۰ نشان از رشد قابل‌توجهی دارد، به‌طوری حجم صادرات صنعتی این کشور در سال ۲۰۱۵ به ۱۳۳ میلیارد دلار رسیده است. همچنین مطابق آمارها، میزان واردات صنعتی مالزی در سال ۱۹۸۰، معادل ۷ میلیارد دلار ثبت شده که این حجم از واردات صنعتی با یک روند رو به رشد روبه‌رو بوده است؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۵، حجم واردات صنعتی مالزی به ۱۲۲ میلیارد دلار رسیده است.

مکزیک

همچنین مطابق آمار منتشر شده از سوی سازمان تجارت جهانی، حجم صادرات صنعتی کشور مکزیک ۴ میلیارد دلار در سال ۱۹۸۰ گزارش شده است که این میزان در سال ۲۰۱۵ به ۳۱۲ میلیارد دلار افزایش یافته است که نشان‌دهنده رشد قابل‌توجه صادرات صنعتی مکزیک در بازه زمانی ذکر شده است. از سوی دیگر براساس آمار منتشر شده، حجم واردات مکزیک در سال ۱۹۸۰، معادل ۱۷ میلیارد دلار بوده است که در سال ۲۰۱۵ به ۳۲۰ میلیارد دلار رسیده که نشان از رشد واردات صنعتی این کشور دارد.

ترکیه

پنجمین کشور منتخبی که میزان صادرات و واردات صنعتی آن مورد بررسی قرار گرفته، ترکیه است. براساس آمار منتشر شده، حجم صادرات صنعتی ترکیه در سال ۱۹۸۰ یک میلیارد دلار ثبت شده است. این در حالی است که حجم صادرات صنعتی این کشور در سال ۲۰۱۵ با جهش روبه‌رو بوده و به ۱۰۷ میلیارد دلار رسیده است که نشان از رشد صادرات صنعتی این کشور دارد. از طرفی مطابق آمارها، میزان واردات صنعتی ترکیه در سال ۱۹۸۰ معادل ۳میلیارد دلار بوده که در سال ۲۰۱۵ به ۱۳۵ میلیارد رسیده است.

ایران

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان تجارت جهانی، ایران آخرین کشور منتخبی است که میزان واردات و صادرات صنعتی آن مورد بررسی قرار گرفته است. مطابق آمارها، میزان صادرات صنعتی ایران در مقایسه با سایر کشورهای منتخب ذکر شده، روند رو رشدی را تجربه نکرده است به‌طوری که میزان صادرات صنعتی ایران در سال ۱۹۸۰، تنها معادل ۴/ ۰ میلیارد دلار ذکر شده است. اگرچه حجم صادرات صنعتی ایران در سال ۲۰۱۵ با رشد مواجه شده و به ۱۸ میلیارد دلار رسیده است اما در مقایسه با دیگر کشورهای منتخب، اصلا قابل‌مقایسه نیست و نشان از روند لاک‌پشتی صادرات صنعتی ایران در بازه زمانی ذکرشده دارد. همچنین مطابق آمارها، میزان واردات صنعتی ایران در سال ۱۹۸۰ معادل ۹ میلیارد دلار عنوان شده که در سال ۲۰۱۵ به ۲۹میلیارد دلار افزایش یافته است.