انگلیسی‌ها که این روزها و در جریان همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا، گسترش روابط اقتصادی خود با جهان را در دستور کار قرار داده‌اند، ایران را فرصتی بی‌همتا برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. در کنفرانس چشم‌انداز تجارت و سرمایه‌گذاری انگلیس و ایران، وزیر تجارت خارجی بریتانیا معتقد است بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایران بزرگ‌ترین اقتصادی است که به تجارت جهانی بازمی‌گردد. مصداق این موضوع این است که شرکت‌های آنها به آرامی، اما با اشتیاق فزاینده، تجارت با ایران را از سر می‌گیرند.

دنیای اقتصاد: کنفرانس تجاری ایران تحت عنوان «چشم‌انداز تجارت و سرمایه‌گذاری انگلیس و ایران» با حضور شماری از مقامات ارشد انگلیسی و سفیر ایران در لندن برگزار شد. ایران به‌دنبال توافق هسته‌ای و رفع بخشی از تحریم‌ها در پی گسترش روابط اقتصادی خود با جهان است، در مقابل بریتانیا نیز به‌دنبال همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا باید به توافق‌های تجاری جدیدی با کشورهای مختلف برسد. بر همین اساس، وزیر تجارت خارجی بریتانیا با اشاره به اینکه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایران بزرگ‌ترین اقتصادی است که به تجارت جهانی بازمی‌‌گردد، گفت: ایران هم‌اکنون فرصتی بی‌همتا برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود که باید از این فرصت بهره برد. سفیر ایران در لندن نیز با اشاره به اینکه تاکنون شمار زیادی اسناد تفاهم همکاری و قراردادهای تجاری با ایران منعقد شده است، گفت: اگر انگلستان می‌خواهد با تمسک به «موانع خودساخته» این کشور را از منافع روابط اقتصادی با ایران محروم کند باید مطمئن باشد که فقط مردم و کمپانی‌های خود را از منفعت همکاری با ایران محروم کرده است. حمید بعیدی‌نژاد همچنین مشکلات بانکی ایران را دردسرساز توصیف کرد و گفت: برداشت‌های غلط و غیرواقع درباره لغو تحریم‌ها علیه ایران، مانع اصلی گسترش روابط کارگزاری میان بانک‌های بزرگ با ایران است و توجیه بانک‌های بزرگ در عدم همکاری و ارائه تسهیلات بانکی به ایران غیرقابل‌ پذیرش است. وی در عین حال با اشاره به منطقه‌ ناآرام خاورمیانه، ایران را محلی امن و باثبات برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

براساس این گزارش، «لیام فاکس» وزیر تجارت خارجی بریتانیا در کنفرانس چشم‌انداز تجارت و سرمایه‌گذاری انگلیس و ایران که در لندن برگزار شد، با مهم برشمردن اقتصاد ایران در دوره پسابرجام، گفت: طی ماه آینده میلادی یک هیات تجاری به ایران اعزام می‌شود تا سرمایه‌گذاری تا سقف ۱۴ میلیارد دلار در معادن ایران را بررسی کند. وزیر تجارت خارجی بریتانیا گفت: از نشانه‌های اشتیاق شرکت‌های بریتانیایی اینکه «به آرامی اما با اشتیاقی فزاینده» تجارت با ایران را از سر می‌گیرند. از سوی دیگر، «نورمن لامونت» فرستاده تجاری بریتانیا در ایران، نیز بن‌بست بانکی موجود را شرم‌آور عنوان کرد و گفت: موانعی که در راه تجارت با ایران وجود دارد، تنها موضع منتقدان حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران را تقویت می‌کند.

سفیر ایران در لندن نیز با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان تهران و اروپا گفت: با وجود محدودیت‌های زیادی که در این چند سال اخیر علیه ایران وجود داشته است، اقتصاد ایران همچنان از ظرفیت بسیار بزرگی برخوردار است. وی اظهار کرد: در شرایطی که قیمت نفت کاهش بسیار زیادی داشته است، دولت ایران موفق شده با توسعه یک اقتصاد پویا و مبتنی بر ذخایر و سرمایه‌های درونی خود نرخ رشد اقتصادی را از منفی ۵/ ۴ به مثبت ۵ درصد و نرخ تورم را از ۴۸ درصد به ۸ درصد برساند.

سفیر ایران در لندن افزود: در همین دوره زمانی با وجود عملیات تروریستی در منطقه که کشورهای زیادی را در منطقه با تهدیدات جدی مواجه کرده، ایران از نظر امنیت وضعیت بسیار مطلوبی داشته است. بعیدی‌نژاد تاکید کرد: ایران براساس اسناد مهم توسعه، هدف خود را رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد تعریف کرده است و بر همین اساس از گسترش همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی و سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند. سفیر ایران در لندن در عین حال تصریح کرد با وجود اینکه ظرفیت خوبی برای گسترش روابط تجاری میان ایران و انگلیس وجود دارد، اما ایران همچنان در حوزه بانکی با مشکل مواجه است و این مساله برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی «زحمت‌آفرین» شده است.

وی با بیان اینکه جای تاسف است که بانک‌های بزرگ همچنان در تعامل با ایران به بهانه تحریم‌ها و جریمه‌های آمریکا احتیاط می‌کنند، گفت: البته ارتباطات تجاری و اقتصادی بین ایران و کشورهای آسیایی و اروپایی برقرار شده که سهم عمده را بانک‌های متوسط و کوچک‌تر اروپایی و آسیایی به عهده‌ دارند. بیش از چهاردرصد رابطه کارگزاری میان بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی ایجاد شده که رشد آن ادامه دارد. سفیر ایران در لندن با اشاره به اینکه شرکت‌های متعددی در تعامل با شرکت‌های ایرانی مراوده دارند و با هیچ مشکلی مواجه نیستند، اظهار کرد: دریافت عایدات فروش نفت و محصولات صادراتی ایران از طرق بانکی به ایران منتقل می‌شوند. بعیدی‌نژاد افزود: متاسفانه گاهی در همین کشور (انگلیس) هنوز هم می‌شنویم که برخی تحریم‌ها علیه ایران پابرجاست. این حرفی کاملا نادرست است و ریشه آن وجود برخی آثار روانی باقی‌مانده از دوره تحریم است.

وی خطاب به طرف مقابل گفت: به شما اطمینان می‌دهم که تمامی تحریم‌های اقتصادی، بانکی و مالی که از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران وضع‌ شده بودند، لغو شده‌ و تنها محدودیت‌هایی که علیه ایران وجود دارند در دو حوزه تحریم‌های اولیه آمریکا و برخی شرکت‌هایی است که محدودیت همکاری با آنها در برجام اشاره‌ شده است. بعیدی‌نژاد در توضیح تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران گفت: تنها افراد و شرکت‌های آمریکایی که در خاک این کشور مستقر هستند، هدف این تحریم‌ها قرار دارند که خیلی از این محدودیت‌ها جدید هم نیستند و طی سال‌های طولانی وضع‌شده و به اجرا گذاشته شده‌اند. وی تصریح کرد: غیر از این موارد محدودیت دیگری وجود ندارد و در واقع حتی شرکت‌های آمریکایی که خارج از خاک آمریکا هستند هم حتی می‌توانند با ایران همکاری تجاری داشته باشند.

سفیر ایران در لندن گفت: همه به یاد دارید که با وجود این تحریم‌های اولیه و محدودیت‌های ملی آمریکا پیش از وضع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران از سوی شورای امنیت و اتحادیه اروپا، ایران رابطه گسترده‌ای را با بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی با اروپا داشت. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین هدف‌گذاری‌هایی که در برجام مورد تاکید قرار گرفت و آمریکا هم آن را پذیرفت، بازگشت ما به شرایط دوران پیش از تحریم‌های هسته‌ای است. وی افزود: بنابراین شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و تجاری انگلیس اول ‌از همه باید متوجه این امر باشند که تمامی تحریم‌های ثانویه لغو شده‌اند و تنها محدودیت‌های باقیمانده تحریم‌هایی است که دولت آمریکا علیه شرکت‌های آمریکایی مستقر در آمریکا اعمال می‌کند که برای ما جای نگرانی ندارد. بعیدی‌نژاد تصریح کرد که هیچ تحریم اروپایی علیه ایران وجود ندارد و شما می‌توانید در صورت هرگونه ابهام، موضوع را از دفتر اتحادیه اروپا در بروکسل سوال و پیگیری کنید.

وی گفت: ما در مقطعی قرار داریم که فرصت‌های اقتصادی زیادی فرا روی کشورهای اروپایی و از جمله انگلیس قرار دارد و بسیاری از کشورهای اروپایی هم از این فرصت‌ها در حال بهره‌برداری هستند. سفیر ایران در لندن تصریح کرد: اکنون اشتیاق زیادی را در شرکت‌های انگلیسی برای کار با ایران مشاهده می‌کنیم و باید در عمل ببینیم که چه اقداماتی از سوی دولت و بانک‌های انگلیسی برای رفع مشکلات اتخاذ می‌شود.