دنیای اقتصاد: سفیر بلغارستان در ایران درخصوص فرصت‌های تجارت بین ایران و بلغارستان گفت: فرصت‌های بی‌شماری در این زمینه وجود دارد. ما توافقات دوجانبه بسیاری داریم که می‌تواند فضا را برای همکاری بین دو کشور ایجاد کند و می‌توانیم مکمل یکدیگر باشیم. به همین دلیل تصور می‌کنم ما مقدمات لازم برای برقراری ارتباط اقتصادی دوجانبه موثر را داریم.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، کریستو پولنداکف افزود: ما توافق مشترک در زمینه تشویق به سرمایه‌گذاری دوجانبه داریم. این سندی است که سال‌ها پیش شکل گرفته و هنوز در دست اجرا است. این سند می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در هر دو کشور مورد استفاده قرار بگیرد. ما همچنین توافقی برای مالیات داریم. یعنی اگر سرمایه‌گذاران در یکی از دو کشور سرمایه‌گذاری کنند، مالیات را تنها در یکی از دو کشور پرداخت می‌کنند. این مساله به تنهایی می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند. سرمایه‌های آزاد امری بسیار مهم هستند. سفیر بلغارستان در ایران اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۲۰ هزار توریست ایرانی از بلغارستان دیدن کردند؛ تنها مساله‌ای که وجود دارد در مورد ظرفیت است. ما به پروازها و چارترهای بیشتری نیاز داریم. نفع ما قطعا در این کار است، اما قرار است این پروازها را افزایش ‌دهیم. من اخیرا با ۲۳ آژانس مسافرتی دیدار و صحبت‌هایی داشته‌ام و از آنها خواسته‌ام برای مقصد بلغارستان نیز فعالیت کنند.

وی درخصوص فضای کسب‌وکار در بلغارستان گفت: تلاش کرده‌ایم بوروکراسی را در پایین‌ترین سطح نگه داریم. همچنین تلاش ما همیشه برای ایجاد فضای اقتصادی باز و مناسب برای انجام کسب‌وکار بوده ‌است. همچنین بخش دیگر تلاش ما مربوط به ایجاد نظام بانکی باثبات بوده‌ است. خطوط اعتباری ما کاملا مشخص و معتبر هستند. همچنین امکانات را برای سهولت در سفر به حداکثر رسانده‌ایم. به همین دلیل ویزای آسان برای ایران را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. پولنداکف درخصوص رابطه بانکی ایران و بلغارستان نیز اظهار کرد: این رابطه در مسیر طبیعی شدن قرار دارد. البته چالش‌هایی وجود دارد که به‌دلیل تحریم‌ها ایجاد شده؛ آنها روی نظام بانکی ایران اثر گذاشته‌اند، اما با مذاکراتی که انجام می‌دهیم، آنها تمایل بیشتری به ایجاد رابطه پیدا می‌کنند. به گفته وی،‌ سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون یورو انتقال سرمایه داشته‌ایم. این به آن معنا است که بسیاری از بانک‌ها راه خود را پیدا کرده‌اند. همچنین خدمات بانکی وجود دارد که روابط تجاری فعالان اقتصادی ایران و بلغارستان را تسهیل می‌کند. اگر این خدمات وجود نداشت، این آمار هم که به‌صورت رسمی تایید شده، وجود نداشت. پس حتی در دوران سختی هم برخی بانک‌ها راه خود را پیدا کرده‌اند و به کار خود ادامه داده‌اند. کسب‌وکار راه خودش را پیدا می‌کند. وی با بیان اینکه از سطح روابط ایران و بلغارستان اصلا راضی نیستیم، عنوان کرد: در حال حاضر حجم روابط ما، ۲۰۰ میلیون یورو در سال است، ولی ما باور داریم که می‌توان به رقم‌هایی بسیار بالاتر از این دست یافت. ما پیش از تحریم‌ها روابط بسیار خوبی داشته‌ایم. تلاش می‌کنیم به سطوح قبلی دست پیدا کنیم.