میم رسا - جمعی از بازرگانان و کارآفرینان استان قزوین روانه تونس شده‌اند تا زمینه‌های گسترش روابط تجاری را فراهم سازند. از آنجا که ما با هرگونه گسترش روابط تجاری شدیدا موافق هستیم، از این سفر خرسندیم، اما روی دیگر سکه را اگر ببینیم به تاویل و تفسیر دیگری می‌رسیم که نمی‌توانیم از آن متاسف نباشیم. ماجرا از این قرار است که رییس سازمان ارتقا و سرمایه‌گذاری تونس (FIPA) در دیدار با بازرگانان کشورمان «هدف اصلی موسسه متبوع خود را از این دیدار جذب سرمایه‌گذاری خارجی» دانسته و گفته است: «FIPA با دارا بودن ۶ دفتر خارجی توانسته است، در سال ۲۰۰۶ با جذب ۳میلیارد دلار سرمایه خارجی یک‌هزار و ۵۰۰شغل در تونس ایجاد کند.»

در متن خبر نشانه‌ای از درخواست تونسی‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشورمان ندیدیم. به تعبیر دیگر، به کشورهای دیگر سفر می‌کنیم تا زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری آنها را فراهم سازیم و این مصداق همان «یکی بر سر شاخ بن می‌برید» است.

دیروز در خبری دیگر اعلام شد که وزیر تجارت و توسعه اقتصادی هنگ‌کنگ نیز «از سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در این منطقه» استقبال کرده است. دروازه‌های امارات هم که به صورت شبانه‌روزی باز است و الی آخر.