رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار از کاهش صادرات پسته در دی ماه امسال به ۱۹هزار تن خبر داد و گفت: امیدواریم با افزایش صادرات پسته در دو ماه پایانی سال مجموع صادرات این محصول در سال جاری به یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار برسد. به گزارش موج؛ محمدحسن شمس فرد، رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور در میزگرد بررسی مسائل پسته کشور که با حضور مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس و جمعی از مسوولان بخش خصوصی برگزار شد، آمریکا را رقیب بزرگ ایران در امر صادرات پسته دانست و اظهار داشت: در سال جاری میزان تولید پسته دانست ایران حدود ۳۰۰هزار تن بوده است، درحالی که میزان تولید این محصول در آمریکا ۱۲۰هزار تن گزارش شده است.

وی بر ضرورت ریشه کن شدن آفلاتوکسین پسته در کشور تاکید کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی حل این مشکل را از باغ‌های پسته پیگیری می‌کند که امیدواریم ظرف سه سال آینده حد مجاز آفلاتوکسین در تولیدات کشور به حد موردنظر اتحادیه اروپا و بازارهای هدف برای صادرات پسته برسد.

وی به آمار صادرات پسته در سال جاری اشاره کرد و افزود: میزان صادرات پسته در آبان ماه جاری حدود ۳۲هزار تن و آذر ماه ۳۷هزار و ۵۰۰ تن بوده است، ولی در دی ماه امسال میزان صادرات پسته به ۱۹هزار تن کاهش یافته است که دلیل آن برخورد با تعطیلات ژانویه در اروپا و افزایش قیمت‌ها بوده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در پایان اظهار امیدواری کرد: کاهش صادرات پسته در دی ماه طی ماه‌های بهمن و اسفند جبران شود تا مجموع صادرات پسته و مغز پسته کشور در سال جاری به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار افزایش یابد.