گروه بازرگانی- در حالی که سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، از «دست‌های پنهان در پشت پرده پرداخت مطالبات چایکاران» خبر داده و گفته است «وعده‌های عمل نشده مسوولان در خصوص پرداخت دیون چایکاران نارضایتی کشاورزان را رقم زده‌ است»، رییس سازمان چای کشور، از پرداخت مطالبات هشت میلیارد تومانی چایکاران شمال کشور در روز چهارشنبه هفته جاری (چهارم اردیبهشت ماه) خبر داده است. مهرداد لاهوتی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه چایکاران از هر یک هکتار زمین خود یک‌میلیون تومان چای برداشت می‌کنند، افزود: پرداخت یک میلیون تومان درآمد چایکاران در کنار هزینه سفر‌های استانی رقمی نیست. نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان این مطلب که دولت خود طرف حساب چایکاران برای خرید محصول تولیدی آنان بوده و در حال حاضر نیز باید پاسخگوی بدهی آنان باشد، تصریح کرد: امروز و فردا کردن برای پرداخت بدهی چایکاران پول محصول را به جیب کشاورز واریز نمی‌کند. وی معتقد است که سوء‌مدیریت موجبات بی‌انگیزه شدن کشاورزان را فراهم کرده و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و پیدا شدن ویلا در وسط این زمین‌ها از جمله نتایج اقدامات سوء در خصوص چایکاران است.

لاهوتی ادامه داد: منافع اقتصادی یک عده افراد ذی‌نفع مانع از پرداخت بدهی کشاورزان و چایکاران شده است که این امر موجبات نارضایتی تولید‌کنند‌گان را در سال‌هایی که با نام حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی و همچنین حماسه اقتصادی مزین شده، فراهم کرده است. وی تاکید کرد: دولت به جای دادن وعده‌هایی مثل افزایش سالی ۲ میلیون هکتار زمین‌ زراعی، به کمک تولید‌کنندگان و کشاورزان بپردازد.

در این شرایط اما، علی محرر، رییس سازمان چای کشور از پرداخت مطالبات هشت میلیارد تومانی چایکاران شمال کشور در روز چهارشنبه هفته جاری (چهارم اردیبهشت ماه) خبر داد و به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفته است: سال گذشته حدود ۱۱۰ هزارتن برگ سبز چای با مبلغ ۵۲ میلیارد تومان از چایکاران شمال کشور خریداری شد که هنوز هشت میلیارد تومان آن به حساب چایکاران واریز نشده است. وی اظهارکرد: از این میزان، ۲۵ درصد برگ سبز درجه یک و ۷۵ درصد برگ سبز درجه دو به دست آمده است. این مقام مسوول با اعلام اینکه سال گذشته ۲۵ هزارتن چای خشک از کارخانه‌های شمال کشور استحصال شده است، از آغاز برداشت برگ سبز چای از روز پنج‌شنبه گذشته در شمال کشور خبر داد و گفت: خرید تضمینی برگ سبز چای براساس مصوبه هیات دولت با مبلغ ۹۰۰ تومان برای چای درجه یک و مبلغ ۵۰۰ تومان برای چای درجه دو خریداری خواهد شد و در صورت افزایش قیمت در تعیین نرخ خرید تضمینی، مابه‌التفاوت آن به چایکاران پرداخت می‌شود.