ایسنا: معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تا ۶ ماه آینده ۵۵ قلم کالای اساسی کشور از شمول شرکت‌های بازرسی خارجی خارج خواهند شد.

جهانبخش سنجابی با اشاره به انجام پروژه‌ای در مورد مفهوم توسعه و ملزومات توسعه در حدود ۱۲ سال گذشته و بررسی وضعیت ۱۶۳ کشور دنیا عنوان کرد: ‌طبق نتایج این پروژه، ‌توسعه هر بنگاه یا کشوری مستلزم وجود زیرساخت‌هایی است. به گفته وی، سه مورد از زیرساخت‌ها یا ملزومات اساسی توسعه، کلان است که شامل استانداردسازی، مدیریت کیفیت و رقابت‌پذیری می‌شود. به‌طور کلی بالاترین استانداردهای کسب‌وکار در بخش مکاسب اسلام وجود دارد.

وی با بیان اینکه طبق تعاریف، استاندارد به معنای حداکثر دانش و تجربه متمرکز در زمان و مکان است، گفت:‌ مقامات ارشد کشوری به مقوله استاندارد و ملزومات توسعه توجه داشته‌اند و بند ۸ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ناظر بر این موضوع است. وی افزود: مقام معظم رهبری در بند ۲۴ این ابلاغیه، استاندارد بودن حداقل نیازهای مردم کشور را تاکید کرده‌اند. به این ترتیب به بهانه اقتصاد مقاومتی نباید مردم را به مصرف کالای غیراستاندارد سوق داد.

سنجابی با اشاره به آخرین تفاهمات امضا شده بین استاندارد ایران با وزیر برنامه‌ریزی عراق اظهار کرد: ‌طبق این تفاهم‌نامه ۵۵ قلم کالای اساسی ایران که بیشترین سهم صادراتی را در میان کالاهای صادراتی کشور دارد، ظرف ۶ ماه آینده از شمول شرکت‌های بازرسی خارجی در مرزها خارج می‌شوند. وی تصریح کرد: در گام اول، ۱۰ قلم کالا که لیست آن اعلام شده و در گام بعدی ۴۵ قلم کالا که در مجموع تقریبا ۸۸ درصد اقلام صادرات ایران را تشکیل می‌دهند، نیازی به تایید استاندارد این شرکت‌های بازرسی ندارند. یعنی عراقی‌ها اشرافیت و اعتبار استانداردسازی ایران را به رسمیت شناختند.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، تصریح کرد:‌ بازی تجارت همانند بازی فوتبال است. به‌صورتی که در تجارت یک تیم صادرکننده، تولیدکننده یا توزیع‌کننده و تیم دیگر واردکننده یا مصرف‌کننده هستند و در این میان سازمان ملی استاندارد نقش داور را ایفا می‌کند و داور بازی تجارت است. وی افزود: در صورت رعایت استانداردها، تیم سازمان استاندارد از آنها حمایت می‌کند و در غیر این صورت سازمان استاندارد ناچار به برخورد است. سنجابی با تاکید بر اینکه بسیاری از مواقع این برخوردها برای تولیدکننده یا صادرکننده قابل قبول نیست، گفت: این سازمان باید حقوق مصرف‌کننده را رعایت کند و برای فضای کسب‌وکار مخل نباشد؛ بنابراین باید تسهیل، روان‌سازی تجارت و روان‌سازی تولید را نیز مدنظر قرار دهد.

وی افزود: حاصل عدم تمکین طرفین مراودات تجاری از دستورات سازمان استاندارد، فشارها، جوسازی و خبرسازی‌هایی است که به نظام استانداردسازی تحمیل می‌شود. سنجابی همچنین اظهار کرد:‌ ما در راستای احقاق حقوق مردم، حق مصرف‌کننده و حفظ سلامت و ایمنی مردم محکم ایستاده‌ایم. در مقابل نیز، حداکثر همراهی با تجار را خواهیم داشت و همچنین حداکثر فضا برای تولید را فراهم می‌کنیم. وی یادآور شد که اکنون به واسطه سیاست‌گذاری‌های مقام معظم رهبری، اقدامات درست دولت و فضای پسابرجام، گواهی کیفیت محصول، صادره از نظام استانداردسازی کشور در ۱۳۳ کشور دنیا و حتی در آمریکا شمالی قابل پذیرش است که این موضوع افتخاری برای ایران است.