گروه بنگاه‌ها: با صدور نخستین پروانه بهره‌برداری صنایع نوین در زمینه تولید دستگاه‌های رسوب‌زدایی الکترونیکی درکشور، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، از آلودگی هوای شهرهای بزرگ کاسته می‌شود. سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران به استناد مصوبه هیات وزیران، نخستین پروانه بهره‌برداری صنایع نوین در زمینه تولید دستگاه‌های رسوب‌زدای الکترومغناطیسی را با ظرفیت ۹۰ هزار دستگاه در سال صادر کرد.

شرکت تعاونی مهندسی الکترونیک بهرشد پس از ۹ سال پژوهش و اجرای سه طرح موفق، با معاونت فناوری ریاست‌جمهوری و اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، طراحی و بومی‌سازی فناوری رسوب‌زدایی الکترونیکی را به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه رساند. با گشایش خط تولید این محصول در مرکز رشد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، علاوه بر جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور در سال اقتصاد مقاومتی، تولید آن گام مهمی در راستای نیل به استقلال فنی و صنعتی خواهد بود.

دکتر داوود صفایی مجری پروژه گفت: دستگاه‌های رسوب‌زدای الکترونیکی علاوه بر استفاده در تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ساختمان‌ها در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع سنگین کاربرد وسیعی دارد که از این پس با تولید آن، کشور از واردات این فناوری کاملا بی‌نیاز خواهد شد.

استفاده از این دستگاه‌ها در تاسیسات ساختمان‌ها و صنایع علاوه بر کاهش هزینه‌های نگهداری و مصرف انرژی گاز، برق و آب موجب افزایش راندمان تولید شده و کاهش استهلاک تجهیزات سالانه میلیاردها تومان صرفه‌جویی برای صنایع به‌دنبال دارد.

وی افزود: تولید دستگاه‌های رسوب‌زدای الکترونیکی در کشور سبب کاهش چشمگیر بهای تمام شده این دستگاه‌ها نسبت به دستگاه‌های مشابه خارجی می‌شود. کیفیت دستگاه‌های ایران با اخذ پنج تاییدیه فنی معتبر به خوبی با دستگاه‌های مشابه خارجی برابری می‌کند و از محل صادرات آنها ارز قابل‌توجهی به‌دست خواهد آمد.

نصب دستگاه‌های رسوب‌زدای الکترونیکی در تاسیسات ساختمان‌های شهرهای بزرگ موجب ۵ تا ۱۰ درصد کاهش آلودگی هوا در ایام سرد سال می‌شود، زیرا ۹۰ درصد انرژی یک ساختمان در ایام سرد مصرف می‌شود و با تشکیل رسوب در تاسیسات به‌طور متوسط ۲۰ درصد مصرف انرژی افزایش می‌یابد. با نصب دستگاه‌های رسوب‌زدای الکترونیکی در برخی ساختمان‌های دولتی و مسکونی و صنایع کشور طی پنج سال گذشته از انتشار ۴۲۰ هزار تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری شد و بیش از یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون مترمکعب نیز در مصرف گاز صرفه‌جویی به عمل آمد. رواج این فناوری پیشرفته در کشور می‌تواند علاوه بر دستاوردهای اقتصادی برای صنایع و ساختمان‌ها، از انتشار آلاینده‌های محیط‌زیست نظیر نمک، اسید و گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کند.