مسعود پورحمیدی
عضو کمیسیون‌های تجارت و سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان

شرایط تحریم و ساختار اقتصاد ایران در سال‌های گذشته سبب چیره شدن اقتصاد دولتی بر اقتصاد غیردولتی شد و اکنون غیر از تغییر قوانین نیاز است با قوای بیشتر به دنبال اصلاح ساختار و تغییر رویه‌ها و شالوده‌ها باشیم. اکنون که در شرایط پساتحریم، سه نوع رکود کلان، اقتصادی و نهادی در کشور حاکم است، خروج از رکود و تسریع در دستیابی به اقتصاد غیردولتی نیازمند عزم مشترک سایر قوا است و بخش‌های خصوصی باید از منابع و امکانات به‌طور مشترک و به شکل بهینه استفاده کنند؛ یکی از مصادیق استفاده بهینه این است که اتاق‌های سه‌گانه در فعالیت‌ها و تبادل اطلاعات، تقسیم کار به‌عمل بیاورند؛ توانمندی‌های حوزه‌های دانشی و اجرایی را به هم پیوند بزنند و در مواقعی که نیاز به اتخاذ موضع و پیگیری مسائل بخش‌های خصوصی است با یکدیگر هم‌نظر و یکپارچه شوند. با اذعان به ضرورت‌های ذیل، به‌رغم تشکیل دبیرخانه مشترک اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون و برگزاری جلسات مشترک در سطوح روسا و دبیران‌کل، همسویی و همگرایی ساختاری اتاق‌های سه‌گانه برای تسری هماهنگی به بدنه اجرایی و کمیسیون‌های مشترک بسیار ضروری است. با توجه به این موارد موضوعات زیر باید مدنظر اتاق‌های سه‌گانه قرار گیرد:

1. شناسایی و تبیین بیشتر جایگاه بخش‌خصوصی در رونق اقتصادی و پیشبرد اهداف کلان کشور و تبدیل آن به یک مرکز مطرح تولید افکار راهبردی توسعه همگون اقتصادی و جلوگیری از هرگونه موازی‌کاری، چندصدایی یا تشتت آرا در این زمینه.

2. تحقق اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در سایه عملکرد ساختاری اتاق‌های سه‌گانه.

3. همفکری و تاثیرگذاری اتاق‌های سه‌گانه در تدوین برنامه‌های توسعه و لوایح بودجه کشور.

4. تقویت بازوی مشورتی در سیاست‌گذاری‌های جامع تحت پرچم دبیرخانه مشترک اتاق‌های سه‌گانه (با تاکید بر نقش ستادی) و تنزیل درصد تصمیم‌سازی‌های دولتی.

5. همصدایی و یکپارچه‌نگری اقتصاد خرد (اتاق اصناف) و اقتصاد کلان (اتاق‌های بازرگانی و تعاون).

6. تغییر نگرش در بخش خصوصی و بهره‌گیری از نقاط اشتراک اتاق‌های سه‌گانه.

7. تقویت روابط در سطوح کمیسیون‌ها و برگزاری جلسات هم‌اندیشی و تصمیم‌سازی کمیسیون‌های مشترک (سرمایه‌گذاری، صادرات، تشکل‌ها و...).

8. تسری هماهنگی به بدنه اجرایی اتاق‌ها و ساماندهی مناسب‌تر فعالیت‌های مشترک.

9. افزایش تاثیرگذاری در روند پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی.

10. ایجاد بستری مناسب برای تسهیل فرآیندهای تجاری واقعی کشور برای تمامی دارندگان کارت‌های بازرگانی.

11. استفاده از سرمایه ارتباطاتی اتاق‌های سه‌گانه ملی و مراکز بین‌المللی اتاق بازرگانی در راستای کمک به تشکل‌ها به‌عنوان ظرفیت مترقی برنامه‌های توسعه جهت برقراری و تقویت ارتباط با همتایان در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی.

12. تبادل اطلاعات و شناسایی و بررسی دقیق و همه‌جانبه قوانین و مقررات و پایش آنها به‌صورت چند بعدی و احصای قوانین مخل کسب‌وکار.

13. اتحاد در پیگیری متمرکز و حل واقعی مشکلات و مسائل مالیاتی، بیمه، بانکی و... جهت رشد و توسعه همه‌جانبه بخش خصوصی و بهبود واقعی وضعیت اعضای اتاق‌ها.

14. انسجام بیشتر در بخش نرخ‌گذاری و قیمت تمام شده.

15. تقسیم کار و کمک به تنظیم بازار به‌صورت یکپارچه برای جلوگیری از تولید فراتر از نیاز یا تقاضای غالب بر عرضه.

16. ارتباط محکم چرخه تولید و تجارت جهت حفظ آهنگ تولید در کشور.

17. شناسایی معضلات موجود در زمینه کار و تولید در هر استان و رفع آنها توسط راهکارهای بومی هر منطقه.

18. پیگیری مجدانه مشکلات واحدهای تولیدی صنعت، معدن، کشاورزی، خدماتی و صنفی در نهادهای کلان کشور.

19. ایجاد هسته‌های مطالعاتی و راهبری مشترک متشکل از مشاوران و خبرگان علمی و تجربی برای ارائه راهکارهای شایسته در مقابل چالش‌های ملی و منطقه‌ای و اجرای پروژه‌های مشترک.

20. حضور مقتدر و فعال به‌طور مشترک در نمایشگاه‌های اختصاصی و بین‌المللی خارج از کشور برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی هر استان، همچنین اعزام هیات‌های تجاری مشترک به خارج از کشور جهت کسب‌وانتقال فناوری با تاکید بر انعقاد قراردادهای ارزش‌افزا.

21. همکاری و هماهنگی یکپارچه در راستای پذیرش هدفمند هیات‌های تجاری بین‌المللی به‌ویژه درخصوص جذب سرمایه‌گذار.

22. تبدیل اتاق‌ها به حامیان مورد اعتماد و حداکثری بخش خصوصی در مطالبه جدی حقوق این بخش.

23. زمینه‌سازی برای حضور و نقش‌آفرینی موثر اتاق‌های سه‌گانه به‌عنوان نماد بخش‌خصوصی ایران در فضای پساتحریم.

24. ارزیابی عملکرد با رویکرد کامل اتاق‌ هر استان با هدف اصلاح و تقویت اتاق‌ها به‌عنوان مرجع قدرتمند و مورد اعتماد بخش‌خصوصی.

25. ایجاد رویکرد یکپارچه و حذف واسطه‌گری در برخی از بخش‌ها.

26. ایجاد سامانه جانشین‌پروری برای تربیت نسل‌های بعدی و مشارکت در مدیریت تشکل‌ها و اتاق‌ها.

27. واقعی‌تر کردن نیاز بازار کار و همچنین مهارت‌افزایی و به‌کارگیری افراد مستعد و توانا در راستای شایسته‌سالاری و با هدف ایجاد اشتغال مولد.

28. ارائه خدمات مشترک و ارتقای مزایای عضویت برای اعضا در سایر زمینه‌ها.

29. اجماع نشریات و رسانه‌های اتاق‌ها به‌عنوان تریبون یکصدای اقتصاد بخش‌خصوصی.

30. تدوین نقشه‌راه آینده‌نگرانه با رویکرد یکپارچه و هدفمند.