دنیای اقتصاد: رایزن بازرگانی، صنعتی و معدنی ایران در قزاقستان در حاشیه نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در این کشور گفت: در ۵ ماه نخست سال جاری صادرات ایران به قزاقستان ۵۴ میلیون دلار و واردات ایران از این کشور ۳/ ۳۹ میلیون دلار بوده است.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت، «آنه دردی ایران‌پناه» با بیان اینکه این نمایشگاه دوشنبه ۱۲ مهر در شهر چیکمنت در استان قزاقستان جنوبی آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: تراز تجاری ایران و قزاقستان در پنج ماه نخست امسال ۷/ ۱۴ میلیون دلار به نفع ایران بوده است،؛ ضمن اینکه در سال ۱۳۹۴ نیز صادرات ایران به قزاقستان ۲/ ۱۳۷ میلیون دلار و واردات ایران از این کشور ۳/ ۸۷ میلیون دلار ثبت شد. وی مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به قزاقستان را پسته، خرما، کشمش، رنگ، مواد و محصولات پلاستیکی، مواد غذایی، سیمان سفید، پودر و صابون، ظروف شیشه‌ای و ماشین‌آلات صنعتی برشمرد و عمده‌ترین اقلام وارداتی ایران از این کشور را گندم و جو، لوله‌های نفت و گاز، دانه‌های روغنی، کنجاله، قطعات خودرو و آهن‌آلات عنوان کرد. به گفته رایزن بازرگانی ایران، چیمکنت مرکز استان قزاقستان جنوبی، دومین شهر پر جمعیت این کشور بعد از آلماتی است که دومین مرکز اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، معدنی و تجاری قزاقستان نیز به شمار می‌رود.

وی با اشاره به روابط خوب تهران و آستانه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری، اضافه کرد: ملاقات روسای جمهور و هیات دولت دو کشور با یکدیگر و همچنین برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و تبادل هیات‌های تجاری در سطح کشور و استان موید این موضوع است و باید از این فضا برای توسعه روابط تجاری بیش از پیش استفاده کرد. ایران‌پناه افزود: اولین هیات تجاری قزاقستان به همراه رئیس‌جمهوری این کشور در فروردین وارد ایران شدند و پس از آن در خرداد، تیر و شهریورماه سه هیات تجاری دیگر از این کشور به ایران سفر کردند؛ ضمن اینکه در نیمه نخست امسال ۷۰ سند همکاری میان سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی دو کشور به امضا رسید. وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های تجاری بین دو کشور اضافه کرد: درشهریورماه سال جاری با راه‌اندازی خط پرواز گرگان ـ آکتائو، افتتاح بندر جدید آکتائو، گسترش همکاری حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک به ویژه راه‌آهن سه‌جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان در چارچوب جاده ابریشم، پیش‌بینی می‌شود روابط دو جانبه تهران و آستانه گسترش یابد.

وی رقبای اصلی ایران در بازار قزاقستان را روسیه، چین، ترکیه، هند، کره و ازبکستان دانست و یادآور شد: هر کدام ازاین کشورها با روش و استراتژی‌های خاص خود در بازار قزاقستان نفوذ و حضور دارند و در حال حاضر با توجه به فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود و همچنین وارداتی بودن بازار این کشور، شرایط برای همکاری و حضور شرکت‌های ایرانی در بازار قزاقستان فراهم است.

رایزن بازرگانی کشورمان در عین حال اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر به‌خصوص در ۶ ماه نخست سال‌جاری شرکت‌های مختلف ایرانی در قالب ثبت شرکت، ایجاد دفتر، انعقاد قرارداد همکاری، صادرات و خدمات فنی و مهندسی حوزه کاری خود را در قزاقستان گسترش داده‌اند. تجار ایرانی در صورت ثبت شرکت و تولید در قزاقستان علاوه بر امکان مالکیت ۱۰۰ درصدی می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی و مزایای بازار بزرگ ۱۷۰میلیون نفری اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز برخوردار شوند. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت، قزاقستان ۶/ ۱۷ میلیون نفر جمعیت دارد و با مساحت ۷/ ۲ میلیون کیلومترمربع، پهناورترین کشور آسیای مرکزی و نهمین کشور بزرگ جهان به شمار می‌رود. این کشور به لحاظ داشتن منابع عظیم نفت و گاز، معدن وکشاورزی به یکی از هاب‌های مهم سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقل و لجستیک در منطقه درآمده و در سال ۲۰۱۵ جزو بیست وپنج کشور دنیا در جذب سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفت.