گروه بازرگانی: وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر سرمایه‌گذاری مشترک با لبنان در صنعت دریانوردی، هوایی، ریلی و شهرسازی، پیشنهاد تشکیل صندوق مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و لبنان را ارائه داد. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با «حسین الحاج حسن» وزیر صنعت لبنان دیدار کرد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی در این دیدار که در راستای سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی و نیز فضای پدید آمده پس از برجام انجام شد، به بیان ظرفیت‌های موجود در ایران در حوزه‌های تجاری پرداخت وگفت: ایران آمادگی برگزاری نشست بعدی کمیسیون اقتصادی مشترک بین دو کشور را دارد. وی با اشاره به درخواست طرف لبنانی برای آماده‌سازی هر چه سریع‌تر توافق‌نامه کالاهای تجارت ترجیحی گفت: این موضوع را از طریق محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن پیگیری می‌کنم تا هر چه زودتر فهرست کالاهایی که باید در موافقت‌نامه تجارت ترجیحی درج شود را تکمیل کنیم.

آخوندی با اشاره به مشکلات بانکی و بیمه‌ای بیان کرد: برای شروع فعالیت اقتصادی نیازمند برقراری و تنظیم روابط بانکی هستیم، از این‌رو دو اقدام فوری باید در حوزه بانکی انجام شود. یکی افتتاح حساب در بانک‌های مرکزی طرفین و دیگری معرفی دو بانک کارگزار تا بتوانیم کار حواله‌ها را شروع کنند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه انتظار داشتیم که این موضوع پیگیری شود تا به نتیجه برسد، تصریح کرد: در ارتباط با بحث سرمایه‌گذاری مشترک خوشبختانه لبنانی‌ها در ایران سرمایه‌گذاری‌های زیادی داشتند. لبنانی‌ها در ایران در حوزه سیمان و برخی حوزه‌های صنعتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که برخی به‌صورت رسمی و از طریق ثبت دولتی و برخی با ریسک خودشان و به‌صورت غیررسمی بوده است.

آخوندی با اعلام استقبال ایران از انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید گفت: ما حتی آمادگی داریم درباره صندوق مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و لبنان تدبیری اندیشیده شود. از این رو می‌توانیم روی پروژه‌های بزرگ در حوزه حمل‌ونقل، صنعت هوانوردی، دریانوردی، ریل و ساخت آزادراه‌ها و در حوزه شهرسازی سرمایه‌گذاری‌های مشترکی داشته باشیم و این کار می‌تواند توسط بخش خصوصی نیز انجام شود. از سوی دیگر، «حسین الحاج حسن» وزیر صنعت لبنان نیز با ابراز خرسندی از ملاقات با مقامات ایرانی گفت: ما برای این اینجا هستیم تا نتایج مربوط به نشست‌های دوره‌ای کمیته مشترک اقتصادی دو کشور را دنبال کنیم و چند ماه قبل هم این کمیسیون نشست خود را برگزار کرده است. وی با تاکید بر اینکه باید به سرعت به سمت امضای توافق‌نامه کالاهای تجارت ترجیحی پیش رویم، گفت: لیست طرف لبنانی آماده است و منتظر دریافت لیست طرف ایرانی هستیم تا بتوانیم این توافق‌نامه را به سمت و سوی امضا و اجرایی شدن برسانیم.

به گفته وی، این توافق‌نامه می‌تواند روابط تجاری دو کشور را ارتقا دهد؛ چراکه ایران ظرفیت‌‌های خوبی برای افزایش صادرات کالاهای خود به این کشور دارد. ضمن اینکه این ظرفیت‌ها برای افزایش صادرات کالاهای لبنانی به ایران نیز وجود دارد.