اخلاق مدار باشیم

علا میرمحمدصادقی
عضو هیات رئیسه اتاق تهران

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نهادی کهنسال ولی موثر در دل اقتصاد ایران است. نهادی که از دل تندبادهای اقتصاد ایران عبور کرده و اکنون مانند درختی تنومند سایه‌اش را برسر تمام فعالان اقتصادی ایران پهن کرده‌است. اتاق ایران از دل زمانه‌های سخت عبور کرده و اکنون در روزهایی قرار دارد که هم باید نگران اقتصاد باشیم و هم اینکه دل به حفظ اتحاد در این خانه فعالان بخش‌خصوصی ببندیم. رکود، بیکاری و تمامی مشکلاتی که صاحبان کسب‌وکار در اقتصاد ایران به خوبی از آن آگاهی دارند، در فضای اقتصادی کشور وجود دارد.

بنابراین نهادی مانند اتاق بازهم باید نقش تاریخی و موثر خود را برای ساماندهی به این وضعیت و کمک به دولت برای خروج از رکود بازی کند. اتاق ایران با توجه به نقش‌های راهبردی و تعیین‌کننده خود قطعا قدرت لازم برای به‌کارگیری تمام توان علمی و خردمندانه فعالان اقتصادی برای کمک به اقتصاد کشور را دارد، اما این توان زمانی به عمل تبدیل می‌شود که خانه صاحبان کسب‌وکار، خود نمونه و پیشتاز باشد. اول اینکه اتاق ایران باید همان‌طور که طی تمامی ادوار گذشته نشان داده، همچنان پایگاه اصلی جذب افکار کارشناسی و فنی اقتصادی و ارائه راهکارها و راهبردهای دقیق برای کمک به اقتصاد کشور باشد. نکته مهم اینجا است که انتخاب برآمده از دل بخش خصوصی می‌تواند تمام توان کارشناسی بخش خصوصی را به خدمت بگیرد و این توان را صرف توسعه اقتصاد کشور و از همه مهمتر رفع موانع کسب وکار کند. خوشبختانه بخش خصوصی ایران هم به این بلوغ رسیده که خردمندانه رفتار کند.

دوما آنکه اتاق ایران در بزنگاه حساسی مانند انتخابات این نهاد باید به الگویی برای حفظ اخلاق و منش خداپسندانه تبدیل شود. حلقه مفقوده اقتصاد ایران امروز رعایت همین اخلاق کسب‌وکار است. آنچه با عناوین مختلف مانند فساد و موارد اینگونه بیان می‌شود، همه از جایی سرچشمه می‌گیرد که اخلاق در فضای اقتصادی کشور کمرنگ شده‌ است، بنابراین در چنین فضایی پارلمان بخش‌خصوصی می‌تواند با رفتاری منطقی، آگاهانه و اخلاقی در بزنگاهی مانند انتخابات نشان دهد که تا چه اندازه علاقه‌مند به ترویج بیشتر اخلاق حسنه در فضای کسب‌وکار و اقتصاد کشور است. آنچه به اتاق بازرگانی ایران در نگاه مسوولان و مدیران کشور اعتبار می‌دهد رعایت همین اخلاق، بی‌طرفی و نمایش توان کارشناسی در حل مشکلات است. خوشبختانه صاحبان کسب‌وکار به خوبی نشان داده‌اند که حتی در مقاطع حساسی مانند انتخابات نیز پا روی ارزش‌های اصولی انسانی و دینی خود که همان حفظ کرامت انسان‌ها است، نمی‌گذارند.

اتاق بازرگانی ایران با رعایت همین اصل اخلاقی موفق شده همچنان استوار و موثر باقی بماند و اتفاقا بازهم با رعایت همین اصول است که این درخت تنومند، ریشه بیشتری در خاک می‌دواند و سایه خود را گسترش می‌دهد. امروز برای فعالان بخش‌خصوصی و صاحبان رای در پارلمان بخش‌خصوصی هیچ مسوولیتی بالاتر از این نیست که اخلاق حرفه‌ای را در فضای تخصصی مانند انتخاب رئیس اتاق ایران رعایت کنند. حفظ این اصول چنین معنا می‌دهد که همگان بدانند نهادی مانند اتاق ایران که دایه‌دار ارائه راهکار برای آینده اقتصادایران است، چنان حرفه‌ای است که هیچگاه قدمی در خلاف جهت یاری به عموم صاحبان کسب‌وکار و فعالان بخش‌خصوصی برنمی دارد. امیدواریم که انتخابات این دور ریاست اتاق ایران با رای اکثریتی به رئیس برای توسعه وحدت در میان فعالان بخش خصوصی به انجام برسد. سه عنصر وحدت، اخلاق و دانش می‌تواند در مقطع حساسی مانند امروز، نجات بخش اقتصاد ایران باشد.