خبرگزاری فارس: وزیر جهاد کشاورزی ضمن عذرخواهی از مردم برای نوسانات بازار گفت: تلاش می‌کنیم نقاط ضعف خود در تنظیم بازار را برطرف کنیم. محمود حجتی با حضور در برنامه تلویزیونی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل صنعت کشاورزی در کشور گفت: افزایش بهره‌وری آب از موضوعات بسیار مهمی است که استفاده از روش‌های نوین آبیاری در این زمینه راهگشا است. به گفته وی، سال گذشته بیش از ۳۵ هزار هکتار از اراضی گندم با استفاده از روش‌های نوین آبیاری از جمله روش قطره‌ای آبیاری شد که بهره‌وری آبیاری بیش از سه برابر افزایش یافت و محصولات هم یک و نیم تا ۲ برابر شد.

حجتی با بیان اینکه کمتر از ۸ درصد زمین‌های کشاورزی با روش‌های نوین آبیاری می‌شوند، افزود: قانون به ما اختیار داده است تا ۸۵ درصد هزینه آبیاری نوین را به‌صورت بلاعوض در حالت‌های عمومی یعنی حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان برای هر هکتار پرداخت کنیم. وی اضافه کرد: سال گذشته با محدودیت‌های اعتباری روبه‌رو شدیم، اما سال جاری با تسهیلات و امکاناتی که مجلس و دولت در اختیار ما قرار دادند، امیدواریم بتوانیم آبیاری نوین را در ۲۵۰ هزار هکتاری که مقرر و ابلاغ شده اجرا کنیم. به گفته حجتی، میانگین سرانه مصرف مرغ در کشور ما ۲۷ کیلوگرم است که از میانگین مصرف جهانی بیشتر است، اما میانگین مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور ما در مقایسه با جهان کمتر است. حجتی همچنین سرانه مصرف کشور در لبنیات را حدود ۱۰۰ لیتر عنوان کرد. این در حالی است که میانگین مصرف جهانی ۱۵۰ لیتر است. البته تولید شیر در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته، اما بخش عمده‌ای از آن، صادر و بخشی از آن هم به شیرخشک تبدیل می‌شود.

حجتی با بیان اینکه در ذخیره کردن محصولات راهبردی تکلیف قانونی داریم، گفت: قبلا در شرایط تحریم به ذخایر راهبردی بیشتری نیاز داشتیم، اما اکنون با توجه به شرایط جدید، لازم است که سهم این ذخایر کاهش یابد. پیشنهاد این موضوع را به دولت ارائه کردیم که در دست بررسی است. وی همچنین با اشاره به اینکه برخی اقلام کشاورزی سر مزرعه ۳۰ درصد قیمت بازار را دارد، افزود: باید با کمک تولیدکنندگان و تشکل‌های آنها و صاحبان سرمایه بتوانیم کشاورزی را از مزرعه تا سفره مدیریت کنیم، تا قیمت نهایی کاهش و ارزش افزوده نیز به سمت تولیدکننده برود. وزیر جهاد کشاورزی، وضعیت تولید میوه در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در تولید اغلب میوه‌ها جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم. عضو کابینه دولت یازدهم اظهار کرد: سال جاری تولید گندم برای نیاز کشور کافی بود و حتی اضافه بر آن تولید کردیم. وی در مورد خرید تضمینی ۱۱ میلیون تن گندم گفت: خرید ما از این مقدار گذشته است و به حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ تن خواهیم رسید.

حجتی همچنین با بیان اینکه تولید گندم ما حدود ۱۴ میلیون تن و بیش از نیاز است، افزود: تولید گندم در مقایسه با سال ۱۳۹۲ بیش از ۵/ ۲ برابر شده، در نتیجه هزینه خرید تضمینی گندم از ۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی در مورد پرداخت پول گندم افزود: در دو روز گذشته موفق شدیم حدود هزار میلیارد تومان شارژ کنیم و حدود ۷ هزار میلیارد تومان را پرداخت کردیم و امیدواریم تا طی روزهای آینده نیز، یک هزار میلیارد تومان دیگر برای خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت کنیم. حجتی ابراز امیدواری کرد تا پایان شهریور بخش عمده‌ای از مطالبات کشاورزان پرداخت شود. حجتی در بخش دیگری از سخنان خود درباره حفر چاه‌های غیرمجاز نیز با بیان اینکه با همه توان در پی ساماندهی این چاه‌ها هستیم، گفت: حدود ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز داریم که نیمی از آن سطحی است و آسیب جدی ایجاد نمی‌کند. این درحالی است که به گفته حجتی، بیش از ۱۲۰ هزار حلقه چاه عمیق غیرمجاز وجود دارد که به سفره‌های زیرزمینی و ذخایر آبی کشور و کسانی که مجوز دارند، آسیب می‌رساند. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تا سال ۹۶ حدود ۱۰ هزار حلقه از این چاه‌های غیرمجاز مسدود شد.