گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از ۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این منطقه خبر داد و گفت: توجه به سیاست‌های جذب سرمایه‌گذار و تکمیل زیرساخت‌های فنی و عمرانی، نویدبخش شکل‌گیری یک قطب اقتصادی در منطقه آزاد ارس است.

محسن خادم‌عرب‌باغی در دومین گردهمایی ائمه جمعه مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد ارس افزود: با توسعه تعاملات بین‌المللی ایران در دولت تدبیر و امید و توجه دستگاه دیپلماسی کشور به منطقه آزاد ارس به‌صورت خاص، شاهد ارتباطات اقتصادی با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهیم بود. عرب‌باغی با اشاره به اینکه ۳۷۵ پروژه‌ای که آغاز به کار کرده‌اند تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری خواهند رسید، یادآور شد: منطقه آزاد ارس براساس راهبرد اقتصاد مقاومتی زمینه‌سازی برای فعال شدن پتانسیل‌های منحصربه‌فرد داخلی با هدف رونق و پیشرفت اقتصاد پایدار را در دستور کار خود قرار داده است. وی توجه به صنایع کوچک به همراه جذب سرمایه‌گذار در صنایع منطقه را نشانه‌ای از توانمندی منطقه آزاد ارس عنوان کرد و افزود: توجه به رشد همه‌جانبه ایجاب می‌کند در راستای توسعه اقتصادی به مسائل کشاورزی، گردشگری و تجارت نیز توجه شود. عرب‌باغی افزود: همان‌گونه که هدف اصلی تاسیس مناطق آزاد توجه به محورهای ایجاد صنعت، توسعه بخش کشاورزی و خدمات و بخش‌های گردشگری و صادرات است، خوشحالیم که امروز این محورها در مناطق آزاد و به‌ویژه منطقه آزاد ارس عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در منطقه آزاد ارس ۱۴ اثر تاریخی داشتیم که در حال تخریب بود، اما با درآمدزایی منطقه توانستیم مبالغی را برای ترمیم این آثار هزینه کرده و باعث جذب گردشگر در این منطقه شویم. عرب‌باغی با انتقاد از کسانی که بدون مطالعه و آمار و بررسی کامل، عملکرد مناطق آزاد را زیرسوال می‌برند، گفت: در حالی که در مرکز تهران و ناصرخسرو قاچاق اتفاق می‌افتد و آن‌چنان رسانه‌ای نمی‌شود، اما همه در رابطه با قاچاق روی مناطق آزاد متمرکز می‌شوند. وی با بیان اینکه نباید سوژه‌ای درست کنیم که مناطق آزاد از اهداف واقعی خود فاصله بگیرند، مناطق آزاد را بهترین الگو برای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه برای رونق فعالیت‌های اقتصادی در ارس، سیاست‌گذاری‌های لازم برای نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی انجام شده است. مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه تا به امروز در منطقه آزاد ارس ۷۶۰۰ نفر مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعریض پروژه جاده جلفا - مرند خارج از محدوده منطقه آزاد بود با اعتباری ۴۰ میلیارد تومانی فاز اول آن امروز به بهره‌برداری می‌رسد تا سهولت تردد را در منطقه ایجاد کند.

در همین حال اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور در حاشیه برگزاری نشست ائمه جمعه مناطق آزاد کشور از کارگاه تارلا امین که بزرگ‌ترین گلخانه خاورمیانه محسوب می‌شود، بازدید کرد. در این بازدید یوسف ابراهیمی یکی از سرمایه‌گذاران در پروژه گلخانه‌ای منطقه آزاد ارس با اعلام اینکه بزرگترین گلخانه خاورمیانه در منطقه ازاد ارس با فضای ٣٢ هکتار احداث شده است، گفت: سه شرکت ارائه‌دهنده خدمات گلخانه‌ای در هلند مسوولیت این پروژه را به عهده گرفته‌اند. ابراهیمی با بیان اینکه فاز اول این گلخانه با مساحت ١٣ هکتار آماده بهره‌برداری است، افزود: هدف اصلی این گلخانه تولید محصولاتی مثل گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل و بادمجان با آخرین تکنولوژی روز هلند است. وی اظهار کرد: کلیه کارهای موردنیاز این گلخانه به‌صورت اتوماتیک و برنامه‌ریزی شده انجام می‌شود که باعث می‌شود دخالت انسانی در تولید محصول به حداقل برسد. ابراهیمی با اشاره به اینکه توانسته‌ایم صرفه‌جویی مناسبی در مصرف انرژی انجام دهیم، تصریح کرد: در این مجتمع نزدیک به دو هکتار فقط کار تولید انجام می‌شود. وی گفت: هدف اصلی منطقه بازار صادرات و تاثیر ارزی است و حدود ٧٠درصد محصولات صادر می‌شود. ابراهیمی با بیان اینکه بسته‌بندی با به‌روزترین دستگاه‌های جدید اروپایی در ایران انجام خواهد شد، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که با اتمام ٤ فاز، تولید و بسته‌بندی ٤٠تن محصول در روز به بازارهای بین‌المللی و داخلی انجام شود. وی افزود: به‌رغم حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تاکنون هیچ‌گونه حمایت تسهیلاتی از طرف دولت به سرمایه‌گذاران پروژه صورت نگرفته است، اما برای اجرایی شدن قراردادها و با مشکل مواجه نشدن به تسهیلات نیاز داریم.