خبرگزاری مهر: معاون کل سازمان توسعه تجارت گفت: حمل‌ونقل هوایی با حدود ۴۰۰ میلیون دلار، دریایی با ۳۲۰ میلیون دلار و ریلی با ۲۸۰ میلیون دلار در رتبه‌های برتر به لحاظ کسب درآمد ارزی قرار دارند که این میزان درآمد بسیار کمتر از ظرفیت‌های واقعی کشور در بخش‌های گفته شده است.

محمدرضا مودودی با بیان اینکه خدمات ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی می‌تواند سهم بالایی در بهبود تراز تجاری کشور داشته باشد، گفت:‌ موقعیت جغرافیایی ایران در این حوزه، منحصربه‌فرد است و کریدوری که ایران در آن قرار دارد بخش اعظمی از جمعیت جهان را پوشش می‌دهد؛ چراکه ایران در موقعیتی از جغرافیای بین دو قاره قرار دارد که به لحاظ مسافت، ۴۰ درصد و به لحاظ هزینه ۳۰ درصد نسبت به سایر مسیرهای سنتی نظیر کانال سوئز می‌تواند صرفه‌جویی اقتصادی ایجاد کند. معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: این موقعیت علاوه بر اینکه به نفع ایران است تا از آن بهره‌برداری مناسب کند؛ هم به نفع تامین‌کنندگان آسیایی است که بازار اروپا را هدف قرار داده‌اند و هم مصرف‌کنندگان نهایی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه خدمات در فرآیند تولید ثروت جهانی نقش کلیدی دارد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهفته کشور در این بخش نیز یک ضرورت به شمار می‌رود، گفت: اما برآوردها از میزان تولید ثروت سالانه در بخش خدمات ترانزیت و حمل‌ونقل در کشور در حال حاضر رقمی در حدود ۴ میلیارد دلار است که در صورت برنامه‌ریزی صحیح و فعال‌‌سازی کریدورهای بین‌المللی و عملیاتی شدن این چشم‌انداز، بیش از ۱۸۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. به گفته مودودی، ضروری است برای جذب این میزان درآمد ارزی، برنامه‌ها و اقدامات عملی و هدفمندی تعریف و تعقیب شوند و برای تبدیل این فرصت به موقعیت پایدار برای درآمدزایی گام‌های اجرایی برداشته شود؛ در این میان ایران باید به‌دنبال کسب سهم واقعی خود از تجارت جهانی خدمات باشد.

مودودی با بیان اینکه هم اکنون ارزش تجارت کالا در جهان به ۱۰ هزار میلیارد دلار می‌رسد، تصریح کرد: در این میان حجم تجارت بین آسیا و اروپا در حدود ۳هزار میلیارد دلار است که در این میان بیشترین درآمد کشورمان از رهگذر ترانزیت و حمل این کالاها در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای است که امیدواریم براساس پیش‌بینی به حدود ۳ میلیارد دلار برسد. وی در ادامه به برگزاری «همایش تجاری‌سازی خدمات ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی» در مهرماه سال جاری اشاره کرد وگفت:‌ ایران در مسیر اصلی کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب، قرار دارد و باید از این فرصت بهینه، تولید ثروت و ارزآوری مطلوب داشته باشد. بر همین اساس برگزاری این همایش در سازمان توسعه تجارت، گامی مهم در راستای تحقق چنین آرمانی است. به اعتقاد مودودی، تولید خدمات ترانزیت یکی از سیاست‌های مهم در اولویت‌های اجرایی سازمان توسعه تجارت است و نیاز است که همکاری و همگرایی تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط و نیز فعالان بخش خصوصی در برگزاری هر چه بهتر این همایش کاربردی و نیز عملیاتی کردن فرصت‌های نهفته در این زمینه شود.