گروه بازرگانی: کارشناسان اعتقاد دارند نوسازی خطوط تولید در ایران آغاز شده است. این موضوع را می‌توان از نشانه‌های موجود در آمار وزارت صنعت از تجارت خارجی به تفکیک نوع کالا متوجه شد. براساس این آمار، واردات کالاهای سرمایه‌ای که بیشتر شامل ماشین آلات خطوط تولید است، افزایش یافته است. بنابراین کارشناسان چنین استنباط کردند که خطوط تولید در کشور در حال بازسازی است. اما در مقابل با کاهش ورود کالاهایی واسطه‌ای نیز مواجه بوده‌ایم که این امر بیانگر تداوم رکود و تاثیر آن بر تولید است. چراکه کالاهای واسطه‌ای عموما به کالاهایی اطلاق می‌شود که از آن به منظور تولید کالای دیگر استفاده می‌شود؛ برای مثال استفاده از ورقه فولادی برای تولید بدنه خودرو. از این‌رو کاهش ورود این کالا به ایران نشان از رکود موجود در تولید دارد.

آخرین آمار منتشر شده از تجارت خارجی کشور به تفکیک نوع کالا (سرمایه‌ای، مصرفی، واسطه‌ای) حاکی از آن است که ارزش صدور کالاهای مصرفی طی سه ماه منتهی به خردادماه امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است. هرچند انتظار می‌رود که افزایش صدور این نوع کالا، صادرات را به لحاظ ارزشی نیز افزایش دهد، اما تجمیع ارزش صدور کالا در بهار سال جاری، منفی است. منفی بودن صادرات در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت زمان سال گذشته، به دلیل کاهش ارزش صدور کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای است. محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات اعتقاد دارد این آمار نشان‌دهنده افزایش خام‌فروشی و صدور کالاهای با ارزش افزوده کم است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در فصل نخست سال ۹۵ شاهد صدور ۵۱ هزار و ۳۰۰ تن کالای سرمایه‌ای به ارزش ۱۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده ایم. میزان صادرات کالاهای سرمایه‌ای در سه ماه منتهی به خردادماه سال گذشته، معادل ۵۳ هزار و ۷۰۰ تن کالا به ارزش ۱۷۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار است. بنابراین در این نوع کالا به لحاظ ارزشی با افت ۶/ ۱ درصدی و به لحاظ وزنی با کاهش ۵/ ۴ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته مواجه هستیم.

همچنین کارنامه تجارت کالاهای مصرفی در سه ماه نخست امسال از افزایش صادرات این نوع کالا هم به لحاظ ارزشی و هم به لحاظ وزنی حکایت دارد.

بر این اساس، در مدت زمان مذکور، صادرکنندگان نسبت به صدور ۲ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۳۰۰ تن کالا به ارزش ۲میلیارد و ۳ میلیون دلار اقدام کرده‌اند. آمار منتشر شده از میزان صادرات در کالاهای مصرفی در مدت زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد صدور این نوع کالا از نظر وزنی یک میلیون و ۷۴۹ هزار و ۴۰۰ تن و به لحاظ ارزشی یک میلیارد و ۹۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است. بنابراین صدور کالا در فصل بهار امسال به لحاظ ارزشی افزایش ۷/ ۴ درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته تجربه کرده و از نظر وزنی نیز شاهد افزایش ۳/ ۴۴ درصدی صادرات کالای مصرفی در سه ماه منتهی به خردادماه ۹۵ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

طی سه ماه منتهی به خرداد ماه سال جاری نیز ۲۵ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۳۰۰ تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۸ میلیارد و ۲۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار صادر شده است. این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته عملکرد صادرکنندگان در صدور این نوع کالا نشان می‌دهد که ۲۳ میلیون و ۸۵۶ هزار و۶۰۰ تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۸ میلیارد و ۹۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در مدت زمان مذکور صادر شده است. بر این اساس، صادرات کالاهای واسطه‌ای در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته از نظر وزنی با افزایش ۶/ ۵ درصدی و از نظر ارزشی با افت ۸/ ۷ درصدی مواجه بوده است. آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت از افت وزنی در واردات کالاهای سرمایه‌ای و افزایش ارزشی این نوع کالا در بهار امسال نسبت به مدت زمان مذکور سال گذشته حکایت دارد. بر این اساس، ۱۶۹ هزار و ۲۰۰ تن کالای سرمایه‌ای به ارزش ۲میلیارد و ۶۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در سه ماه منتهی به خردادماه سال گذشته به کشور وارد شده است. این در حالی است که براساس این آمار، در بهار سال گذشته ۲۰۸هزار و ۳۰۰ تن کالای سرمایه‌ای به ارزش ۲ میلیارد و ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به کشور وارد شده است. مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد که ورود این نوع کالا به کشور امسال، از نظر وزنی با افت ۸/ ۱۸ درصدی مواجه بوده است؛ اما از نظر ارزشی افزایش ۴/ ۲ درصدی را تجربه کرده است.

روند ورود کالاهای مصرفی نیز در بهار امسال از نظر ارزشی، افزایش، ولی از نظر وزنی افت داشته است. براساس آمار منتشر شده، در سه ماه منتهی به خردادماه سال جاری، ۶۶۱ هزار تن کالای مصرفی به ارزش یک میلیارد و۷۵۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار به ایران وارد شده است. در حالی که در بهار سال گذشته، ۶۶۵ هزار تن از این نوع کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار توسط تاجران به ایران وارد شده است. این آمار نشان می‌دهد واردات کالاهای مصرفی در سه ماه منتهی به خردادماه سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزنی افت ۰۷/ ۰ درصدی و از نظر ارزشی افزایش ۸/ ۳ درصدی را تجربه کرده است.

اما وضعیت واردات در کالاهای واسطه‌ای متفاوت از دو گروه کالایی نام برده است. در واردات این نوع کالا در سه ماه نخست سال جاری، شاهد افت ارزشی و وزنی بوده‌ایم. براساس آمار پیش‌رو، ورود ۶ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۷۰۰ تن از این نوع کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در سه ماه نخست امسال محقق شده است. درحالی که در مدت زمان مشابه سال گذشته ۷ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۶۰۰ تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۶۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کالای واسطه‌ای به کشور وارد شده است. بنابراین مقایسه دو آمار نشان می‌دهد که واردات این نوع کالا در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته، از نظر وزنی با افت ۵/ ۱۸ درصدی و از نظر ارزشی نیز با کاهش ۱۷درصدی مواجه بوده است.

استارت نوسازی خطوط تولید در رکود