گروه بازرگانی: گزارش مقدماتی گمرک ایران از عملکرد تجارت خارجی کشور در چهار ماه نخست سال‌جاری در حالی منتشر شد که خبری از آمار صادرات مربوط به میعانات گازی نبود. اما گزارش تکمیلی گمرک ایران از آمار چهارماه منتهی به تیرماه سال ۹۵ حاکی از آن است که در مدت زمان مذکور، شاهد کاهش سهم میعانات گازی از صادرات غیرنفتی بوده‌ایم. بنابراین گزارش، هرچند آمار منتشرشده نشان از افزایش صادرات پتروشیمی و سایر کالاها داشت، اما صادرات میعانات گازی حدود ۹ درصد کاهش داشت و به مرز ۲ میلیارد و ۹۱۲ میلیون دلار رسید و سهم میعانات گازی از کل صادرات این دوره به حدود ۱۸ درصد کاهش یافت و جای خود را به محصولات پتروشیمی و سایر کالاها داد.

به گزارش روابط‌عمومی گمرک ایران براساس آمار تجارت خارجی در مدت یادشده، در صادرات کالاهای پتروشیمی شاهد رکوردشکنی سهم این کالاها از کل صادرات کشورمان بوده‌ایم. همچنین شاهد رشد صادرات سایر کالاها در مدت یادشده بوده‌ایم؛ به‌نحوی‌که صادرات سایر کالاها از مرز ۶ میلیارد و ۶۲۷ میلیون دلار فراتر رفت.

اقلام عمده وارداتی

براساس این گزارش در این مدت کالاهای اساسی همچنان جایگاه نخست را در میان اقلام عمده وارداتی به خود اختصاص داده‌اند، به نحوی که چهار قلم نخست عمده کالاهای وارداتی کشورمان به ترتیب به برنج با ۴۷۵ میلیون دلار، ذرت دامی با ۳۳۵ میلیون دلار، لوبیای سویا با ۳۱۵ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۲۴۰ میلیون دلار اختصاص دارد و قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری با ساخت داخل به ارزش ۲۲۷ میلیون دلار جایگاه بعدی را به خود اختصاص داده است.