معمای تعرفه صفر درصدی برای واردات کالا

اقتصادنیوز: مشاورعالی رئیس‌کل گمرک ایران گفت: اعتقاد سازمان تجارت جهانی بر این است که حقوق و عوارض گمرکی صفر یا نزدیک به صفر باشد تا از این طریق تجارت در کشور رونق بگیرد اما این‌گونه نیست که به‌طور مثال در ترکیه هرکسی بتواند هر خودرویی را با حقوق گمرکی صفر وارد کند. به گفته او، کسانی که واردات انجام می‌دهند، مشمول پرداخت ۷۰ درصد مالیات هستند.

در دنیا سیاست‌های واردات به‌گونه‌ای است که اعتقاد دارند حقوق گمرکی برای واردات کالا حداقل باشد، اما دولت‌ها از طریق مالیات، تجارت خارجی را کنترل کنند. سیدمحمود بهشتیان درباره حمایت‌های تعرفه‌ای از تولیدات داخلی تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند که تدوین تعرفه‌های بالا تنها در ایران برای حمایت از تولید صورت می‌گیرد و این در شرایطی است که حتی اگر ایران به عضویت سازمان تجارت‌جهانی درآید، در این سازمان قاعده‌ای وجود دارد که هر کشور می‌تواند برای حمایت از برخی تولیدات خود، درخواست تعرفه بالا داشته باشد. به گفته او، آنچه در سازمان تجارت جهانی در این مورد وجود دارد، تعیین بازه زمانی برای تدوین تعرفه بالا برای یک کالاست. به گفته مشاور عالی رئیس‌کل گمرک ایران، کشورهایی که چنین درخواستی را مطرح می‌کنند نهایتا ۱۰ سال می‌توانند از تولید آن کالا با دیوارهای تعرفه‌ای بالا حمایت کنند. پس از ۱۰ سال باید این دیوار شکسته شود و حمایت‌ها به پایان برسد و اجازه بدهند این کالا با سایر کالاها در دنیا رقابت کند تا بتواند در بازارهای جهانی رشد کند.

بهشتیان همچنین به تشریح دلایلی که به خاطر آن‌‌ها ایران تاکنون نتوانسته و نمی‌تواند به عضویت سازمان تجارت جهانی درآید، پرداخت وگفت: در ایران تقریبا هیچ کالایی وجود ندارد که بتواند بدون حقوق و عوارض گمرکی رشد کند و در دنیا قابلیت رقابت داشته باشد. وی علت چنین رخدادی را ساختار اقتصادی کشور عنوان کرد.