خبرگزاری فارس: مدیر سلامت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور در مورد ممنوعیت واردات کالای سلامت محور همراه مسافر از طریق مناطق آزاد اظهار کرد: کالاهای سلامت‌محور شامل تمام کالاهای آشامیدنی، غذایی، بهداشتی ـ آرایشی، دارو و تجهیزات پزشکی است و در راستای حفظ ضریب امنیت کالاهای سلامت محور در مناطق آزاد قرار شد تا اقداماتی در این باره انجام شود.

محمد فلاح، به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان غذا و دارو و دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد کشور اشاره کرد و افزود: توانستیم برای مناطق آزاد کشور شرایطی ایجاد کنیم که هر منطقه با توجه به امکان تامین شرایط مورد نظر بتواند تفویض اختیار داشته باشد و به‌عنوان نماینده غذا و دارو در مناطق خودشان به‌طور مستقل سیاست‌های موردنظر سازمان غذا و دارو را در محدوده هر منطقه به انجام می‌‌رسانند. به گفته این مسوول در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد یکی از نقاطی که مناطق آزاد به لحاظ موقعیت جغرافیایی مرزی زیر فشار بودند، این بود که قسمتی از بار مسوولیت ورود کالاهای تقلبی سلامت محور بر دوش مناطق آزاد گذاشته می‌شد.بر همین اساس و با توجه به سیاست دبیرخانه شورای‌عالی قرار شد ورود کالاهای سلامت‌محور که به‌صورت غیر رسمی از مرزهای مناطق آزاد وارد مناطق می‌شوند به‌صورت کاملا منطقی هدایت و کنترل شود. مدیر سلامت دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد کشور با تاکید بر حفظ ضریب امنیت کالاهای سلامت محور اظهار کرد: قرار شده مقوله کالاهای سلامت محور را از شمول کالاهای غیرثبت منبع جدا و ورود آنها را تحت این موضوع ممنوع کنیم.

وی از گام بعدی مناطق آزاد برای حفظ ضریب امنیت کالاهای سلامت محور خبر داد و افزود: گام مهم بعدی این است که بتوانیم برای تمام کالاهای سلامت محوری که از طریق اخذ مجوزهای مورد نظر در مناطق آزاد توزیع خواهند شد برچسب اصالت سلامت مختص منطقه را روی آنها الصاق کرده و مناطق را از وجود تمام کالاهای غیراستاندارد و تقلبی پاک کنیم. در راستای تفویض اختیار دستگاه‌هایی مستقر در مناطق آزاد، سال گذشته تفاهم‌نامه‌ دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان غذا و دارو میان اکبر ترکان و رسول دیناروند به امضا رسید.