گروه بازرگانی: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه ایران‌پروژه در عشق‌‌آباد، اعلام کرد: ایران بیش از هر زمان دیگری به دنبال مستحکم کردن جای پای خود در بازار ترکمنستان است. ولی‌الله افخمی‌راد ابراز امیدواری کرد با مشارکت هر چه بیشتر تجارو بازرگانان ایرانی و با اتکا به توان نیروهای متخصص و کارآمد خود و بخش تولید کشور، بتوانیم به اهداف مدنظر دست یابیم. وی با بیان اینکه نمایشگاه اختصاصی ایران فرصت مناسبی برای توسعه مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان است، گفت: مقامات عالیرتبه دو کشور اهتمام ویژه‌ای به توسعه مبادلات تجاری و افزایش حجم مبادلات تجاری دارند.

افخمی‌راد با تاکید بر اینکه خواستار توجه جدی تجار ایرانی به بازار کشور ترکمنستان هستیم، بیان کرد: در شرایط کنونی ترکمنستان بیش از هر زمان دیگری آماده حضور کالاهای ایرانی است. چراکه با توجه به صادرات یک میلیارد دلاری ایران به این کشور و واردات ۸ میلیارد دلاری ترکمنستان از جهان، امکان افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور وجود دارد. وی همچنین، به اشتراکات دینی و فرهنگی ایران و ترکمنستان و بازار ۵ میلیونی این کشور اشاره کرد و خواهان برنامه‌ریزی‌ برای حضور مستمر در این بازار شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در عین حال نیازهای ترکمنستان را همسو با توانمندی‌های ایران دانست و گفت: البته با توجه به مشکلات فراروی صادرکنندگان ایرانی برای ورود به بازارهای هدف به ویژه بازار کشورهای حوزه CIS، رسالت سازمان توسعه تجارت ایران، کمک و مساعدت در مسیر حل مشکلات صادرکنندگان و ایجاد فضای رقابتی برای حضور در بازارهای هدف است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بازاریابی و تولید برای صادرات را حلقه مفقوده فعالیت تولیدکنندگان ایرانی دانست و اظهار کرد: حضور در نمایشگاه‌های تجاری یکی از راهکارهای پیشنهادی سازمان توسعه تجارت ایران برای نفوذ هرچه بیشتر در بازارهای هدف است. افخمی‌راد با تاکید مجدد بر حضور کمرنگ رقبا در بازار ترکمنستان و امکان جایگزینی ایران برای تهیه نیازهای بازار این کشور، شرایط فعلی را استثنایی توصیف کرد و گفت: بازرگانانی که به فکر گسترش مبادلات خود به کشورهای حوزه CIS هستند باید از ترکمنستان کار خود را آغاز کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه ایران در میان کشورهای حوزه CIS، بیشترین صادرات را به ترکمنستان دارد، گفت: داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز و توجه ویژه دولتمردان ترکمنستانی به صاحبان صنایع ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر اینها، تهاتر گازی میان ایران و ترکمنستان، صادرات به این کشور را تسهیل کرده است.

براساس این گزارش، سومین نمایشگاه ایران پروژه در بخش‌های صنعت ساختمان شامل تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه‌های مهندسی، توسعه شهری و ساخت و سازها، خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های راهسازی، پل‌سازی، آسفالت، انتقال لوله‌های نفت و گاز، محصولات صنعتی، پتروشیمی، مصالح ساختمانی و... از ۲۸ تا ۳۰ مردادماه سال جاری در عشق‌آباد ترکمنستان برگزار می‌شود.