پایگاه خبری وزارت راه: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تشریح جزئیات امضای سند همکاری با فرودگاه میلان ایتالیا برای ساخت ترمینال جدید مسافری در فرودگاه مهرآباد گفت: در صورت تبدیل این تفاهم‌نامه به قرارداد، یک ترمینال مسافری با مساحت ۸۰ هزار مترمربع در فرودگاه مهرآباد احداث می‌شود.

رحمت‌الله مه‌آبادی اظهار کرد: طی هفته گذشته یک تفاهم‌نامه با فرودگاه میلان ایتالیا به‌عنوان یکی از فرودگاه‌های معتبر و مجهز اروپا برای سرمایه‌گذاری، طراحی و احداث یک ترمینال بزرگ مسافری در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به مساحت ۱۲۰ هزار متربع منعقد شد که در فاز نخست، این ترمینال به وسعت ۸۰ هزار مترمربع احداث و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در آینده نیز به تناسب نیاز تا ۱۲۰ هزار مترمربع توسعه می‌یابد. وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این ترمینال مسافری ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌ بین‌المللی به ۲ برابر وضع موجود افزایش می‌یابد، افزود: در حال حاضر ظرفیت اعزام و پذیرش در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد سالانه حدود ۱۴ میلیون نفر است که با احداث ترمینال جدید مسافری با ظرفیت ۸۰ هزار مترمربع، به همین میزان به ظرفیت مسافری این فرودگاه افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برآورد سرمایه‌گذاری ساخت ترمینال مسافری جدید در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد را ۲۵۰ میلیون یورو اعلام کرد و ادامه داد: در کنار این ترمینال، فضاسازی و ساخت پارکینگ برای ۶ هزار دستگاه خودرو نیز در نظر گرفته شده است. وی همچنین درباره جزئیات امضای سند همکاری با شرکت ویتالی ایتالیا برای توسعه فرودگاه بین‌المللی تبریز گفت: براساس این تفاهم‌نامه یک ترمینال مسافری در فرودگاه بین‌المللی تبریز با مساحت ۵۰ هزار مترمربع طراحی می‌شود که در فاز نخست ۲۰ هزار مترمربع از این ترمینال احداث و به بهره‌برداری می‌رسد و در صورت نیاز امکان توسعه آن تا ۵۰ هزار مترمربع در آینده نیز وجود دارد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، همچنین برآورد اولیه سرمایه‌گذاری برای ساخت ترمینال مسافری در فرودگاه بین‌المللی تبریز را ۵۰ میلیون یورو عنوان کرد و گفت: زمان اجرای قرارداد ترمینال فرودگاه بین‌المللی مهرآباد ۲ تا ۳ سال بعد از انعقاد قرارداد و زمان اجرای قرارداد ترمینال فرودگاه بین‌المللی تبریز یک تا یک سال‌ونیم بعد از انعقاد آن است.

وی درباره زمان تبدیل این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد گفت: مذاکرات سرمایه‌گذاری عموما مذاکرات حساس و فشرده‌ای محسوب می‌شوند و تفاهم‌نامه‌های امضا شده حداکثر تا ۶ ماه آینده باید به قرارداد تبدیل شوند. البته در صورتی این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد تبدیل می‌شوند که منافع ملی و مردم تامین شود اما در صورتی که خواسته‌های ما در مذاکرات لحاظ نشوند هیچ تضمینی برای تبدیل این تفاهم نامه‌ها به قرارداد نیست. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه با شرکای مختلفی برای سرمایه‌گذاری در صنعت فرودگاهی در حال مذاکره هستیم، بر استفاده از ظرفیت کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها تاکید کرد.