گروه بازرگانی: همزمان با سفرهای کاری رئیس‌جمهوری کشورمان به سه کشور پاکستان، عراق و اتریش در هفته اول و دوم فروردین 1395، هیات‌های بزرگی از بخش خصوصی نیز وی را همراهی خواهند کرد. برای اطلاع از جزئیات این سفرها و شرایط انتخاب اعضای هیات‌های اقتصادی که توسط اتاق بازرگانی ایران تشکیل و اعزام خواهند شد، با فرهاد شریف، معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

حضور هیات اقتصادی همراه رئیس‌جمهوری در سفر به ایتالیا و فرانسه، سر و صدای زیادی به پا کرد. شنیده می‌شود سه هیات بزرگ اقتصادی، رئیس‌جمهوری را در سفرهای کاری نوروز 95 دولت همراهی خواهند کرد. جزئیات این سفرها چیست؟

سفرهای کاری رئیس‌جمهوری به سه کشور پاکستان، عراق و اتریش در حال شکل‌گیری است. به نظر می‌رسد هیات عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی ایران ششم و هفتم فروردین در اسلام‌آباد؛ هشتم تا دهم در عراق و ۱۱ و ۱۲ و احتمالا ۱۳ فروردین در وین اتریش خواهد بود. مطابق توافق با دفتر رئیس‌جمهوری کشورمان، اتاق ایران مکلف به تشکیل و اعزام هیات اقتصادی همراه وی در این سفرها خواهد بود.


آیا حضور در این سفر منحصر به اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی است یا سایر فعالان بخش خصوصی هم می‌توانند در هیات همراه رئیس‌جمهور حضور داشته باشند؟ متقاضیان حضور، از چه طریقی می‌توانند ثبت‌نام کنند و شرایط انتخاب شدن برای حضور در این هیات چیست؟

ثبت‌نام از طریق مراجعه و تکمیل فرم‌های مربوطه روی سایت اتاق ایران به نشانی iccim.irصورت می‌گیرد. سپس بر اساس تعیین اولویت‌هایی مانند سابقه همکاری تجاری بنگاه متقاضی با هریک از کشورها و ملاحظات دیگر، مقایسه صورت می‌گیرد تا افرادی که امتیاز بیشتری را نسبت به بقیه متقاضیان کسب کردند، برای حضور در هیات انتخاب و دعوت می‌شوند.


برنامه پاکستان شامل چه برنامه‌هایی است؟

فعلا در نظر است هیات اقتصادی اعزامی به پاکستان، یک روز کاری داشته باشد. این روز شامل نشست بزرگی از بازرگانان و صنعتگران دو کشور با حضور روسای جمهوری دو کشور و تشکیل پنل تخصصی با حضور وزرای اقتصادی طرفین و همچنین یک رویداد تجاری B۲B برای ایجاد ارتباط بهتر بین تجار و صنعتگران دو کشور خواهد بود.


در عراق چطور؟

علاوه بر برنامه‌های مشابه آنچه در پاکستان اجرا می‌شود، نشست‌های تکمیلی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های واگذار‌کننده پروژه‌ها و همچنین یک گردهمایی اقتصادی بزرگ با تمرکز بر فرصت‌های مهم جنوب عراق در دست طراحی است. هر چند هنوز برای قطعی دانستن این برنامه‌ها زود است.


هیات اعزامی ایران در اتریش چه خواهد کرد؟

آنجا هم نشست بزرگ با حضور روسای‌جمهوری دو کشور و پنل‌های تخصصی وزارتی برگزار خواهد شد. اتریشی‌ها دعوت کرده‌اند که فعالان اقتصادی ایران یک بازدید تخصصی از شهر وین داشته باشند؛ شهری که امسال شهر شماره یک دنیا اعلام شده است. مدیریت شهری، معماری کلان، ساختار جذب توریسم، محیط زیست و سیستم تصفیه فاضلاب در کنار بازدید از یکی از زیباترین پایتخت‌های اروپا، یک روز این برنامه را به خود اختصاص خواهد داد. روز دوم حضور هیات در اتریش، مشابه سفرهای عراق و پاکستان، به برگزاری مجمع بزرگ و حضور روسای دو کشور و تشکیل پنل‌های تخصصی خواهد گذشت. عصر آن روز به فعالان اقتصادی فرصت داده می‌شود برنامه دیدارهای تخصصی با بنگاه‌های طرف معامله خود بگذارند. اتریشی‌ها پیشنهاد کرده‌اند یک روز به این برنامه افزوده شود تا هیات بزرگ ایرانی بتواند به چند دسته تقسیم شده و از برخی صنایع و نقاط مهم اتریش، بازدیدهای تخصصی مرتبط با کسب‌وکار خود انجام دهد. بدین ترتیب در صورت طولانی‌تر شدن سفر، بازدید از معروف‌ترین دهکده سبز جهان و لیستی از صنایع بسیار پیشرفته اتریش در شهرهای مختلف، در این برنامه قرار می‌گیرد.


رئیس اتاق جایی گفته یکی از اهداف این سفر نشان دادن تنوع خدمات و کالاهای ایرانی است. در این سفر چه ابتکار جدیدی در ترکیب هیات در نظر گرفته‌اید که این تنوع را نشان دهد؟

در تلاشیم در عراق یک زیرهیات قدرتمند در بخش بازاریابی آکادمی با خود همراه داشته باشیم. دانشگاه‌های معروف ایرانی که سابقه پذیرش گسترده‌تر دانشجویان خارجی را دارند، با بسته‌های جذب دانشجو و انتقال تکنولوژی خود در سفر خواهند بود. همچنین کلوپی از بیمارستان‌های تخصصی پذیرنده بیمار خارجی تشکیل خواهیم داد. در این سفر با حضور مدیران برخی از بیمارستان‌های درجه یک کشور که در آن کلوپ، بازاریابی متمرکز و مدرنی را سامان داده‌اند، از این حرکت ایران در گردشگری سلامت پرده‌برداری می‌شود. جامعه پزشکی ایران شهرت جهانی داشته و ما بعضی از بهترین بیمارستان‌های خاورمیانه را در اختیار داریم.


در سفر قبلی تخصیص هواپیمای اختصاصی و نظم و ترتیب جلسات مورد توجه بود. این‌بار نیز همین استاندارد رعایت می‌شود؟

تمام تلاش ما این است که پروازها با هواپیمای اختصاصی صورت پذیرد چون حذف فرودگاه‌های بین راه از خستگی سفر می‌کاهد. با این حال مطمئن نیستیم کیفیت تشریفات و نظم طرف‌های عراقی و پاکستانی بتواند در حد استاندارد سفرهای رم و پاریس باشد. این هفته نمایندگان اتاق برای اطمینان از کیفیت خدمات، حضورا به شهرهای مقصد می‌روند. من خود نیز قبل از سفر برای اطمینان از مرتب بودن همه‌چیز در محل خواهم بود.