عمان در تجارت خارجی جایگزین امارات می‌شود؟
گروه بازرگانی: محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با مقامات عمانی بر لزوم افزایش ارتباط بین بخش‌های خصوصی دو کشور و تغییر سیاست‌های سرمایه‌گذاری مشترک در جهت افزایش مناسبات اقتصادی تاکید کرد.

وی، اعتبار و ارتباط عمان در منطقه را مرهون سلطان و سیاست‌مداران با کیاست آن کشور عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر دوستی و همکاری‌های عمان، برای ایران حائز اهمیت بوده است. وی به تجربیات سال‌های اخیر و دوران تحریم در ارتباط با کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: ما تصمیم داریم که عمده حجم مناسبات اقتصادی با امارات را به عمان منتقل کنیم و با بهره‌گیری از پتانسیل‌ها و تجربیات شرکت‌های ایرانی دربازار کشورهای منطقه، کار مشترک را برای صادرات مجدد و توسعه مناسبات با عمان اجرایی کنیم. جلال‌پور تصریح کرد: ایجاد اتاق مشترک، اعزام و پذیرش هشت هیات تجاری بین ایران و عمان طی دو سال اخیر، تاسیس یک هلدینگ مشترک، افتتاح دفتر همکاری عمان در بندرعباس، راه‌اندازی خط مستقیم هوایی بین شیراز و مسقط، راه‌اندازی خط مستقیم کشتیرانی برای انتقال کالاها بین بنادر دو کشور در کنار تلاش‌های سفیر عمان در تهران، از جمله اقدامات اجرایی برای توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور بوده است.

در این دیدار وزیر امور خارجه عمان نیز با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی سرمایه‌گذاری جهانی در تهران یا مسقط در آینده نزدیک گفت: این رویداد مهم، اکتبر سال جاری روی خواهد داد و از آنجا که این اجلاس از اهمیت بالایی برخوردار بوده بهتر است نماینده‌ای از طرف ایران و عمان، مسوولیت تهیه دستور کار اجلاس را بر عهده بگیرند. یوسف بن علوی تصریح کرد: تسهیل در صدور روادید فقط مخصوص بازرگانان ایرانی است و با توجه به برنامه‌ای که داریم می‌توانیم ۲ هزار بازرگان را در سال پذیرا باشیم. حتی شرکت‌های رسمی و دولتی ایران و با معرفی اتاق بازرگانی ایران می‌توانند به سفارت عمان در تهران معرفی شوند و ۲۴ ساعته این روادید را صادر کنیم. همچنین در ادامه نشست «علی السنیدی» وزیر صنعت و تجارت عمان از تخصیص ۱۲۰ هزار متر مربع منطقه تجاری و لجستیکی برای فعالان اقتصادی ایران، خبر داد و گفت: این منطقه برای انبار یا صادرات مجدد کالاهای ایرانی در نظر گرفته شده است و امیدواریم با سرمایه‌گذاری مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور، این منطقه در رشد و افزایش حجم تجارت ایران و عمان تاثیر گذار باشد.