ایرنا: نخستین همایش ملی پیشگیری از جرائم حوزه آب و فاضلاب شهری با حضور مدیران عامل و مدیران حقوقی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری روز گذشته در مشهد برگزار شد و تا امروز ادامه دارد. در این همایش مدیر کل دفتر حقوقی وزارت نیرو گفت: از ۶۰۰ دشت موجود در کشور، ۴۰ درصد آنها درحال نابودی است.

محمد امانی افزود: ۶۰ درصد دیگر این دشت‌ها نیز اکنون وضعیت مناسب ندارد. وی با بیان اینکه مبحث آب موضوعی مهم از نظر وضعیت اقلیمی کشور است، اظهار کرد: آب به عنوان مشترکات عمومی در قانون اساسی در نظر گرفته شده و مسوولیت حفظ و نگهداری از آن برعهده دولت است. امانی با بیان اینکه دست نیاز وزارت نیرو به سوی همه دست‌اندرکاران برای حل مشکل بی آبی و مشکلات خشکسالی دراز است، افزود: بهای تمام شده هر متر مکعب آب حدود ۱۲ هزار ریال است که کمتر از یک‌سوم این مبلغ به عنوان نرخ تکلیفی از مشترکان دریافت می‌شود. وی اظهار کرد: بابت این مابه‌التفاوت نیز شرکت‌ها از دولت هیچ مبلغی دریافت نمی‌کنند. مدیر کل دفتر حقوقی وزارت نیرو با بیان اینکه در بخش آب مشکلات فراوان وجود دارد، ادامه داد: تجاوز به حریم رودخانه‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها از عمده‌ترین این مشکلات است. وی گفت: طول رودخانه‌های کشور حدود ۱۴۶ هزار کیلومتر است که باید این رودخانه‌ها تثبیت شوند. وی افزود: در این راستا و برای حفظ بستر رودخانه‌ها مطالعات ۴۵ هزار کیلومتر انجام شده و عملیات اجرایی ۱۶ هزار کیلومتر نیز طی انعقاد تفاهم‌نامه با اداره ثبت املاک آغاز شده است.

امانی اظهار کرد: وقتی حریم رودخانه‌ها مشخص شود بسیاری از مشکلات تجاوز به حریم رودخانه‌ها نیز حل می‌شود. وی تاکید کرد: برخی قوانین حوزه آب نیز باید اصلاح شود زیرا مشکلات موجود در حوزه آب با قوانین قدیمی قابل حل نیست. وی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته مقوله پیشگیری از وقوع جرم مغفول مانده بود، افزود: وزارت نیرو از تمام توان برای حل مشکلات آب کشور استفاده می‌کند. همچنین معاون حقوقی، مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو نیز با حضور در این همایش گفت: بیش از ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز آب در کشور وجود دارد. رضا انجم شعاع افزود: سالانه افزون بر ۱۱ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی کشور اضافه برداشت می‌شود.