Untitled-2 copy

 از ابتدای سال ۲۰۲۴ قیمت طلای جهانی بیش از 32.5‌درصد افزایش یافته است که بالاترین افزایش از سال 1979 است. قیمت این فلز روز گذشته به مقاومت ۲۷۵۸ دلاری برخورد کرد و به کانال ۲۷۴۰ دلار بازگشت. یکی از عوامل مهم رشد قیمت طلا در کنار درگیری‌‌‌های نظامی در سطح جهان، نزدیکی انتخابات آمریکا، و چشم‌‌‌انداز سرمایه‌گذاران از کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی، افزایش تقاضای خصوصی از سوی افراد و رشد ذخایر طلا در نهادهای پولی جهان است. در حال حاضر تقاضای زیادی از سوی آسیا وجود دارد. چین و هند نیمی از تقاضای طلای فیزیکی را در جهان از آن خود کرده‌‌‌اند.

به علاوه، علاقه چینی‌‌‌ها و هندی‌‌‌ها به طلا در حال افزایش است. بحران املاک چین باعث شده که سرمایه‌‌‌ها به سوی طلا هدایت شوند. خرید شمش و سکه طلا در سال منتهی به ژوئن نسبت به 12 ماه قبل 44‌درصد افزایش یافته است. با ثروتمندتر شدن هند، افراد بیشتری قادر به خرید طلا هستند. طبق آمارها ذخایر طلای بانک‌های مرکزی از تقریبا 40‌درصد در سال 1970 به تنها 6‌درصد در سال 2008 رسید. هر چند اخیرا، سهم طلا به طور پیوسته افزایش یافته و به 11‌درصد در سال گذشته رسیده است که بالاترین رقم را در بیش از دو دهه گذشته به ثبت رسانده. به گفته شورای جهانی طلا، از آغاز سال 2022، مقامات پولی در چین، ترکیه و هند به ترتیب 316، 198 و 95 تن طلا خریداری کرده‌‌‌اند. مقامات پولی سنگاپور از ابتدای سال 2022 تاکنون 75 تن انباشت کرده‌‌‌اند. بانک ملی لهستان در مدت مشابه، دارایی‌‌‌های طلایی خود را معادل 167 تن افزایش داده است.

بعید به نظر می‌رسد که کاهش تقاضای طلا از سوی بانک‌های مرکزی به این زودی‌‌‌ها کاهش یابد. بر اساس یک نظرسنجی از سرمایه‌گذاران مستقل که در سال‌جاری انجام شد، هیچ یک از کارشناسان انتظار نداشتند که بانک‌های مرکزی ذخایر طلای خود را در سه سال آینده کاهش دهند. برخی نیز انتظار داشتند که این ذخایر افزایش خواهد یافت. طلا در عین حال که می‌تواند از دارایی‌‌‌ بانک محافظت کند، ‌‌‌ می‌تواند سپری در برابر تورم باشد. در کنار سایر عوامل، یکی از رویدادهای مهم برای طلا، نشست بریکس در هفته جاری است. هدف اصلی گروه بریکس دور شدن از تجارت جهانی تحت سلطه دلار آمریکاست که به آن «دلارزدایی» می‌‌‌گویند. در این صورت، طلا می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای ذخایر طلای کشورهای عضو بریکس باشد.

با این حال، با توجه به رشد قابل‌‌‌توجه قیمت طلای جهانی، ‌‌‌ باید احتمال اصلاح قیمت را مدنظر قرار داد. انیا گول، تحلیلگر بازار گفت: «باوجود حرکت صعودی قوی اخیر طلا، امکان اصلاح قیمت را نباید نادیده گرفت. به نظر می‌رسد سطح قیمت طلا بیش از حد افزایش یافته است.»