Untitled-3 copy

معاملات ارزی بازار تهران تحت‌تاثیر اخبار منطقه‌‌ای واکنش نشان می‌دهد. این امری قابل تکذیب نیست چرا که به‌طور کلی ریسک‌‌ مناقشات نظامی در هر نقطه از دنیا بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. رویکرد ایران در چند ماه اخیر ریسک‌‌گریز بوده است. پس از شهادت اسماعیل هنیه در تهران تحلیلگران با پیش‌بینی پاسخ ایران معتقد بودند که شاخص‌‌ها دچار رشد قیمت خواهند شد. اما این اتفاق رخ نداد و ریسک‌‌های موجود در معاملات تخلیه شد. پس از شهادت سید حسن نصرالله نیز بازار به استقبال ریسک‌‌های جنگی رفت. در شامگاه سه‌‌شنبه پس از صورت گرفتن عملیات «وعده صادق 2» روند افزایشی شاخص‌‌ها شدت بیشتری به‌‌خود گرفت. یکی از دلایل این امر احتمال شکل‌‌گیری سلسله واکنش‌‌های نظامی میان ایران و رژیم صهیونیستی بود. تحلیلگران پیش‌بینی می‌‌کردند خطبه فرمانده کل قوا در نماز جمعه 13 مهر تاحدودی رویکرد پیش‌‌روی کشور  رادر رابطه با مناقشات منطقه‌‌ای مشخص کند.

به‌رغم تعطیلی بازار در روز جمعه، بررسی روند قیمت تتر (معادل مجازی دلار) توانست واکنش بازار به سخنان مقام معظم رهبری را نشان دهد. در حالی که سقف قیمت تتر در بازار روزهای پنج‌شنبه و جمعه حوالی رقم 63‌هزار و 600 تومان بود، قیمت این ارز بلافاصله بعد از پایان یافتن نماز جمعه در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا حوالی ساعت 2 بعد از ظهر روز جمعه به رقم 62‌هزار و 400 تومان رسید. از مهم‌ترین نکات سخنان رهبری در نمازجمعه 13 مهر مساله عدم‌تعلل و عدم‌شتابزدگی بود. به عقیده کارشناسان این حرف به بازار نشان داد که ایران اقدامی که منجر به گسترش درگیری‌‌ها شود نمی‌کند اما هرگونه تهدید به سرعت پاسخ داده خواهد شد. در نتیجه بخشی از ریسک‌‌های موجود در بازار تخلیه شد. البته باید دید با شروع رسمی معاملات در روز شنبه افت ارزش تتر به دلار نقدی سرایت خواهد کرد یا خیر؟

افزایش سطح ریسک‌‌های نظامی در روزهای انتهایی هفته گذشته زمینه‌‌ساز رشد نرخ‌های قابل‌توجه در معاملات ارزی شد. قیمت دلار آزاد که در معاملات روز چهارشنبه حوالی رقم 62‌هزار و 450 تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشیده بود در بازار روز پنج‌شنبه با رشد‌هزار و 100 تومانی به نیمه کانال بالاتر رسید. قیمت یورو آزاد نیز در معاملات نقدی روز پنج‌شنبه رشد ارزش چشمگیر‌ هزار و 500 تومانی را تجربه کرد و در رقم 70‌هزار و 200 تومان معامله شد. البته باتوجه به تغییر روند بازار در معاملات غیر‌نقدی روز جمعه احتمال جبران رشد قیمت‌های ذکر شده در بازار روز شنبه وجود دارد. همچنین قیمت سکه طلا طرح جدید در معاملات عصر روز پنج‌شنبه با رشد یک میلیون و 45‌هزار تومانی خود در کانال قیمتی 48 میلیون تومانی و رقم 48 میلیون و 745‌هزار تومان معامله شد.