۱. بدهی، پول و چرخه اقتصادی: با ادامه ابهامات درباره سیاست‌‌های فدرال‌رزرو، دالیو نگرانی‌های خود را درباره نحوه مدیریت بدهی در آمریکا مطرح کرد. او گفت: تغییرات نرخ بهره فدرال‌رزرو چه تاثیراتی خواهد داشت؟ چه اتفاقی برای همه بدهی‌‌ها می‌‌افتد؟ چگونه با آنها برخورد خواهد شد؟ بانک‌مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را در بالاترین سطح خود طی ۲۳سال گذشته نگه داشته که باعث شده است دولت ۱.۰۴۹تریلیون دلار برای هزینه بهره بدهی خود اختصاص دهد؛ این عدد افزایش ۳۰درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. قابل ذکر است که این رقم بخشی از کل ۱.۱۵۸تریلیون دلار پرداخت‌‌های پیش‌بینی‌شده برای کل سال است. او ادامه داد: ارزش این بدهی‌‌ها چیست و از طرفی بدهی یک نفر، دارایی نفر دیگر است. چگونه به عنوان ذخیره ثروت عمل می‌کنند؟ اینها سوالات مهم و فوریتی هستند.

۲. بی‌‌نظمی داخلی: دالیو با اشاره‌‌ای به سیاست‌‌های آمریکا در آستانه انتخابات گفت: دومین موضوع، مساله بی‌‌نظمی داخلی است. او اضافه کرد: اختلافات غیرقابل حلی بین جناح‌‌های چپ و راست وجود دارد که ناشی از تفاوت‌‌های عظیم در ثروت و ارزش‌‌هاست و این اختلافات حتی انتقال قدرت آرام و منظم را نیز به چالش می‌‌کشد. برای اولین بار در چرخه انتخاباتی ۲۰۲۴، نظرسنجی فدرال‌رزرو CNBC نشان داد که کامالا هریس، معاون رئیس‌‌جمهور، بیش از دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهور سابق، احتمال پیروزی دارد. پیش از این، نامزد‌‌ها درباره موضوعاتی مانند حقوق سقط جنین تا تعرفه‌‌ها و سایر پیشنهاد‌‌های سیاستی بحث کردند. با این حال، فارغ از اینکه چه کسی در کاخ‌سفید حضور دارد، برنامه سیاستی رئیس‌‌جمهور تاثیر محدودی بر سلامت کلی اقتصاد آمریکا دارد.

۳. درگیری قدرت‌‌های بزرگ: دالیو به عنوان نگرانی سوم خود، به مسائل ژئوپلیتیک، به‌ویژه رابطه میان آمریکا و چین اشاره کرد. رابطه میان آمریکا و چین با طیف گسترده‌‌ای از تنش‌‌ها مشخص شده است؛ از جمله مسائل مربوط به دریای جنوبی چین، وضعیت سیاسی تایوان و تعرفه‌‌های اقتصادی. او تاکید کرد: احتمالا ترس از جنگ مانع خواهد شد، اما هنوز بی‌‌نظمی وجود دارد.

۴. بلایای طبیعی: دالیو در ادامه بیان کرد: بلایای طبیعی به طور تاریخی تهدید بزرگ‌تری برای بشریت و جامعه نسبت به جنگ‌‌ها بوده‌‌اند. او اشاره کرد: بلایای طبیعی مانند خشکسالی‌‌ها، سیل‌‌ها و همه‌گیری‌‌ها تعداد بیشتری از مردم را کشته‌‌ و مسوول تغییرات بیشتری در نظم داخلی و بین‌المللی بوده‌‌اند. او تاکید کرد: هم‌اکنون هزینه تغییرات اقلیمی در حال افزایش است. براساس داده‌‌های مجمع جهانی اقتصاد، بحران اقلیمی به ازای هر یک درجه سانتی‌گراد افزایش دما باعث کاهش ۱۲درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی می‌شود.

۵. فناوری: دالیو اظهار کرد فناوری در صورتی که به‌درستی پذیرفته و در آن سرمایه‌گذاری شود، فوق‌‌العاده خواهد بود. او گفت: مزایای بهره‌‌وری بالقوه فناوری عظیم است. فناوری، شرکت‌های یونیکورن ایجاد می‌کند و زمانی که این اتفاق می‌‌افتد، بخش کوچکی از جمعیت وضعیت بهتری پیدا می‌کند. او افزود: هرکس که برنده جنگ فناوری شود، جنگ نظامی را نیز خواهد برد. در حالی که دالیو این پنج عامل را به طور کلی ارزیابی کرد، نتیجه گرفت که رخداد‌‌های کنونی بیشتر در سمت منفی هستند تا مثبت.