ماموریت میلی برای انضباط مالی

طبق طرح میلی، تا سال۲۰۲۵ دولت باید پیش از اینکه بهره وام‌ها پرداخت شود درآمدی معادل ۱.۳درصد بیش از هزینه‌های خود داشته باشد. این طرح همچنین پیش‌بینی می‌کند که تورم تا پایان سال جاری به ۱۲۲.۹درصد برسد؛ درحالی‌که در سال۲۰۲۵ به ۱۸.۳درصد کاهش خواهد یافت. میلی به‌طور صریح گفته است که هر پروژه‌ای که به تعادل مالی آسیب بزند، وتو خواهد شد. با وجود این، محبوبیت میلی به‌دلیل رکود اقتصادی و فشارهای فزاینده به تدریج کاهش یافته است. کارشناسان معتقدند که برای معکوس کردن این روند نزولی، ضروری است که بهبود اقتصادی به زودی نمایان شود.

طرح جدید بودجه آرژانتین

خاویر میلی، رئیس‌جمهور لیبرتارین آرژانتین، اعلام کرده که قصد دارد سال آینده کسری بودجه را به‌طور کامل از بین ببرد و با وجود اینکه کشور در شرایط رکودی قرار دارد، به وعده‌های خود مبنی بر انضباط مالی پایبند است. میلی سخنرانی سالانه بودجه را که معمولا توسط وزیر اقتصاد انجام می‌شود، به یک برنامه زنده ملی تبدیل کرد تا حمایت عمومی از دولت خود را که ۹ماه از تشکیل آن گذشته است، افزایش دهد. این در حالی است که رکود در اقتصاد این کشور و فشارهای فزاینده برای افزایش هزینه‌ها موجب شده است محبوبیت او نسبت به روزهای ابتدایی آغاز کارش به‌عنوان رئیس‌جمهور آرژانتین کاهش یابد. بر اساس این طرح میلی، قرار است طوری برنامه‌ریزی شود که تا سال۲۰۲۵ درآمد دولت پیش از پرداخت بهره وام‌ها، ۱.۳درصد بیشتر از هزینه‌های دولت باشد. در حال حاضر یکی از معضلات بزرگ اقتصاد آرژانتین تورم سه‌رقمی است. پیش‌بینی شده است که تورم تا پایان سال به ۱۲۲.۹درصد برسد و تا سال۲۰۲۵ به ۱۸.۳درصد کاهش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد در سال آینده ۵درصد رشد کند؛ درحالی‌که امسال انتظار می‌رود اقتصاد ۳.۸درصد کوچک‌تر شود.

میلی در کنگره آرژانتین اعلام کرد: «امروز اینجا هستیم تا پس از سال‌ها که طبقه سیاسی حاکم آزادی‌های فردی شهروندان را محدود کرده است، دولت را محدود کنیم.» تعداد قابل توجهی از منتقدان میلی در کنگره حاضر نشدند، با این حال سخنرانی او با تشویق هوادارانش همراه بود. او در این سخنرانی خطاب به قانون‌گذاران اعلام کرد که تصمیم با آنها است که به راست درست بروند یا به‌عنوان موش‌های خائن شناخته شوند.

ولع و سیری‌ناپذیری سیاستمداران برای هزینه کردن

در روزهای اخیر، درگیری دولت آرژانتین با قانون‌گذاران این کشور زیاد بوده است. دولت موفق شده است که وتوی خود را بر افزایش حقوق بازنشستگان که برنامه ریاضتی دولت را تهدید می‌کند، حفظ کند. در روزهای گذشته هزاران نفر از آرژانتینی‌ها برای تظاهرات علیه سیاست‌های مربوط به افزایش حقوق بازنشستگی در مقابل کنگره آرژانتین گرد هم آمدند. دلیل این مساله مخالفت میلی با افزایش ۸.۱درصدی مستمری بازنشستگان این کشور بود. دلیل این مخالفت نیز نبود منابع مالی لازم برای چنین کاری بود. پس از این، قانون برای افزایش هزینه‌های دانشگاه تصویب شد و در حال حاضر میلی در انتظار وتوی دیگری است. میلی در این زمینه گفته است: «ریشه اصلی کسری بودجه آرژانتین ولع و سیری‌ناپذیری سیاستمداران برای هزینه کردن است. به همین دلیل ما هر پروژه‌ای که تعادل مالی را به خطر بیندازد، وتو خواهیم کرد.»

در حال حاضر، طرح بودجه به گونه‌ای تنظیم شده است که در صورت انحراف رشد اقتصادی واقعی از پیش‌بینی‌ها، درآمدها و هزینه‌ها برای تحقق وعده صفر شدن کسری بودجه تنظیم خواهد شد.خصومت با قانون‌گذاران از ابتدای کار میلی بخشی از استراتژی او بوده است. برای مثال، او برخلاف سنت، سخنرانی افتتاحیه خود را در پله‌های کنگره انجام داد و به قانون‌گذاران پشت کرد.

پاشنه آشیل برنامه‌های ریاضتی

لوکاس رومرو که مدیریت شرکت مشاوره سیاسی آرژانتینی Synopsis را بر عهده دارد، گفت: «بودجه قلب برنامه اقتصادی میلی و همچنین چالش اصلی سیاسی اوست.» او با استفاده از یک استراتژی «مراجعه مستقیم به مردم» سعی کرده است ضعف پارلمانی خود را جبران کند تا فشار بر کنگره برای تصویب قوانین افزایش یابد. میلی در راستای تداوم سیاست‌های انقباضی خود از دولت‌های استانی خواسته است که هزینه‌های خود را کاهش دهند و اصرار دارد که کاهش ۶۰میلیارد دلاری در هزینه‌های استانی نیز ضروری است.

 میلی یک اقتصاددان است که در دسامبر گذشته وعده داده بود با کنترل شدید هزینه‌ها، آرژانتین را از دهه‌ها مدیریت نادرست نجات دهد. او در نخستین روز کاری خود به‌عنوان رئیس جمهور آرژانتین نیمی از وزارتخانه‌های این کشور را تعطیل کرد و بسیاری از یارانه‌هایی را که دولت‌های پیشین به‌عنوان حمایت از معیشت مردم پرداخت می‌کردند، قطع کرد. در نتیجه این سیاست‌ها نرخ بیکاری افزایش یافت و کشور وارد رکود شد؛ درحالی‌که نشانه‌های ضعیفی از بهبود در بخش‌ها وجود دارد، رکود اقتصادی به‌طور کلی ادامه یافته است. در حال حاضر می‌توان گفت که پاشنه آشیل هر برنامه ریاضتی تحمل اجتماعی است. پرسشی که وجود دارد آن است که آیا محبوبیت میلی کاهش یافته است؟ کارشناسان معتقدند که به‌طور کلی خیر، اما روند نزولی آن آشکار است. برای اینکه او این روند را معکوس کند، ضروری است که بهبود اقتصادی هرچه زودتر قابل مشاهده باشد.