بر اساس گزارش فایننشال تایمز، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و همکارانش اعلام کرده‌اند که پیش از اقدام به کاهش نرخ بهره، باید کاملا مطمئن شوند که تورم (که در مقطعی به اوج خود در ۴ دهه گذشته رسید) به صورت پایدار در سطح نرخ هدف ۲ درصد قرار گرفته است. تا آن زمان، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو اطمینان لازم برای شروع کاهش نرخ بهره را نخواهد داشت. انتشار پیاپی داده‌های مساعد در مورد روند نزولی تورم، به همراه نشانه‌هایی از آرام گرفتن رونق بازار کار، حاکی از آن است که بانک مرکزی آمریکا کم و بیش به هدف تورمی خود نزدیک شده است. با این وجود، مقامات ارشد فدرال رزرو هنوز برای اعلام پیروزی دچار تردید هستند. در عین حال، آنها در به تعویق انداختن کاهش نرخ بهره از سطح ۵.۲۵-۵.۵ درصد‌ کنونی، مزایایی نیز می‌بینند.

چشم پوشیدن از ماه ژوئیه برای شروع کاهش نرخ، به مقامات فدرال رزرو اجازه می‌دهد تا اخبار خوب بیشتری دریافت کنند و فرصت بهتری برای کاهش بیشتر تورم فراهم شود. در فاصله میان نشست‌های سیاستی فدرال رزرو در ژوئیه و سپتامبر، مقامات داده‌های کلیدی مختلفی در مورد شرایط اقتصاد کلان آمریکا، از جمله دو مرحله گزارش در مورد وضعیت تورم و بازار کار و همچنین گزارش‌های به‌روزرسانی شده درباره وضعیت مصرف و بازار مسکن، دریافت خواهند کرد. در اختیار داشتن شواهد متقن‌تر برای رفع نگرانی برخی مقاماتی که کماکان نسبت به آرام شدن اوضاع دچار شک و تردید هستند، حیاتی است؛ به خصوص با توجه به صعودی شدن مجدد تورم در ابتدای سال جاری. به گفته یک اقتصاددان ارشد، «باورپذیری» اکنون مساله کلیدی است، چرا که مقامات فدرال رزرو قبلا یکبار به اشتباه افتاده‌اند.

بعد از ماه‌ها پیشرفت در مسیر تحقق نرخ هدف ۲درصدی، داده‌های فصل اول ۲۰۲۴ نشان‌دهنده بازگشت فشارهای قیمتی بود. این اتفاق ناخوشایند موفقیت فدرال رزرو در مهار تورم را زیرسوال برد و برنامه این نهاد برای شروع کاهش نرخ بهره در تابستان را به هم زد. رشد مجدد تورم در سه ماهه اول سال آخرین سورپرایز اقتصادی بود که مقامات را در دوران پس از همه‌گیری کرونا غافلگیر کرد و آنها را مجبور ساخت تا در تنظیمات سیاستی خود تجدیدنظر کنند. با توجه به فروکش کردن سریع فشارهای قیمتی در فصل دوم سال، اکنون تحلیلگران براین باور هستند که افزایش مجدد تورم در فصل اول «انحرافی» مقطعی بوده است؛ اما با این حال، این اتفاق مقامات را نسبت به اعلام زودهنگام «چرخش سیاستی» محتاط کرده است.

تفاوت دیدگاه

علاوه بر این، هنوز بین صاحب‌نظران در مورد اینکه پس از تصمیم به آغاز تعدیل سیاست پولی، به چند مرحله کاهش بهره نیاز است، تفاوت دیدگاه وجود دارد. گزارش برآورد کارشناسان که ماه ژوئن منتشر شد، نشان می‌دهد نظرات عمدتا به دو دسته تقسیم می‌شود؛ برخی معتقدند در سال جاری شاهد یک مرحله کاهش نرخ بهره خواهیم بود و گروه دوم انتظار دو مرحله کاهش را دارند. همچنین به نظر می‌رسد باید منتظر نخستین مرحله کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر بود. معامله‌گران قراردادهای آتی مبتنی بر صندوق‌های بازار پول چنین سناریویی را در قیمت‌گذاری‌های خود لحاظ کرده‌اند. نشست سیاستی سپتامبر آخرین جلسه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر خواهد بود. بعد از انتخابات نیز دو نشست سیاستی دیگر تا پایان سال برگزار خواهد شد.

 فعالان بازار انتظار دارند فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴ حداقل دوبار و هر مرتبه ۰.۲۵ واحد درصد، نرخ بهره را کاهش دهد. پاول و همکارانش اخیرا نسبت به مهار پایدار نرخ تورم اظهار خوش‌بینی کرده‌اند. در روزهای گذشته نیز دو تن از اعضای برجسته کمیته بازار آزاد فدرال رزرو اعلام کردند که نرخ تورم در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای است که برای شروع کاهش نرخ بهره مناسب محسوب می‌شود.

به گفته جولیا کورونادو، اقتصاددان ارشد سابق بانک مرکزی آمریکا، فدرال رزرو مانند یک «کشتی اقیانوس‌پیما» حرکت و معمولا از چرخش‌های سیاستی ناگهانی پرهیز می‌کند. با این حال، او انتظار دارد که در بیانیه سیاستی ماه ژوئیه، نشانه‌های واضحی از کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره مشاهده شود. تغییر معنادار در متغیرهای بازار کار شرایط را برای حرکت به سمت تعدیل سیاست پولی بهتر کرده است. بازار داغ اشتغال که تا پیش از این به عنوان «شتاب‌دهنده» نرخ تورم عمل می‌کرد، آرام شده است. اگرچه استخدام نیروی کار پرقدرت ادامه دارد، اما آمریکایی‌های جویای کار اکنون با فرصت‌های محدودتری مواجه هستند و افرادی که به دنبال دریافت مزایای بیکاری هستند، بیشتر شده‌اند. از طرف دیگر، رشد دستمزدها به تدریج کم شده است.

به گفته یکی از مقامات فدرال رزرو حتی اکنون ریسک تضعیف اشتغال نیز وجود دارد. با این حال، او هشدار می‌دهد که داده‌های تورمی «غیر یکنواخت»، قطعیت شروع کاهش نرخ بهره در آینده نزدیک را کمتر کرده است.مایکل استرین، مدیر مطالعات سیاست اقتصادی موسسه امریکن انترپرایز می‌گوید، نگرانی دیگر آن است که تورم در مقداری بالاتر از نرخ هدف و در سطح حدود ۲.۶ تا ۲.۷ درصد قفل شود. بنابراین او موافق آغاز کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر نیست. نکته مهم آن است که فدرال رزرو نمی‌خواهد شرایط بازار کار بیش از این تضعیف شود. بانک مرکزی آمریکا معتقد است که تحقق هدف تورمی مستلزم از دست رفتن بیش از اندازه موقعیت‌های شغلی نیست.

کورونادو می‌گوید، «به دلیل استحکام بازار کار، (مقامات فدرال رزرو) فکر می‌کردند که از امتیاز زمانی لازم برای کسب اطمینان کامل (درباره مهار تورم) برخوردار هستند.» اما او تاکید می‌کند که این امتیاز در حال محو شدن است. اقتصاددان ارشد موسسه مالی گلدمن ساکس حتی پا را فراتر از این گذاشته و معتقد است که به تعویق انداختن کاهش نرخ بهره تا ماه سپتامبر ریسک وقوع اتفاقی را که فدرال رزرو سعی می‌کند از آن اجتناب کند، بالا می‌برد. او هشدار می‌دهد:«اگر صبر کنید، از نظر اقتصادی این ریسک وجود دارد که شاهد تضعیف بیشتر بازار کار باشید.‌ ‌با توجه به تحولاتی که رخ داده است‌(افت مناسب تورم و بازگشت تعادل به بازار کار)، چرا نباید کاری را که به هر حال باید صورت بگیرد، زودتر انجام دهیم؟»