Untitled-3 copy

بازیگران بازار ارز تهران از روز 8 خرداد ماه تاکنون نوسان چشمگیری در نرخ اسکناس دلار آزاد مشاهده نکرده‌اند. در بازار آن روز نرخ اسکناس آمریکایی از کانال 57 هزار تومانی خارج شد و در سطوح قیمتی انتهای کانال بالاتر معامله شد و پس از آن سقف و کف جدید نرخ دلار به ترتیب به ارقام 58 هزار و 600 تومان و 59 هزار و 200 تومان تبدیل شد. رکود انتخاباتی مهم‌ترین مساله‌ای است که فعالان بازار آن را عامل کاهش دامنه نوسانات نرخ ارز می‌دانند.  اما به عقیده برخی از کارشناسان رشد درآمد‌های ارزی و بالطبع افزایش قدرت بانک مرکزی در کنترل نوسانات نرخ ارز نیز از جمله عواملی است که به افت نوسانات نرخ ارز در هفته‌های اخیر کمک کرده است.

 بر اساس آمار و ارقام منتشر شده درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد. از سوی دیگر بانک مرکزی نیز از سال گذشته ثبات بخشی به بازار ارز را همواره از مهم‌ترین اهداف خود اعلام کرده است. در نتیجه می‌توان گفت که همزمان با کاهش حجم معاملات ارزی و فاصله گرفتن خریداران از بازار، حمایت بانک مرکزی نیز عاملی است که مانع از نوسانی شدن بازار می‌شود. برخی از فعالان بازار نقطه پایان روند کم نوسان بازار را زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند. به عقیده این افراد در صورتی که برنده رالی انتخاباتی مخالف رفع تحریم‌ها و تداوم گفت‌وگو‌ها با غرب باشد، نرخ ارز به پشتوانه انتظارات تورمی افزایشی خواهد شد.

دلار کم‌جان‌تر از پوند و یورو

دیروز شنبه 26 خرداد ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته با رشد نرخ اندک 50 تومانی در رقم 58 هزار و 900 تومان معامله می‌شد در بازار روز گذشته به همین میزان افت کرد و در نرخ روز چهارشنبه یعنی رقم 58 هزار و 850 تومان به فروش رسید. اما این در حالی است که نرخ دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران در این روز نوسانات چشمگیر‌تری را تجربه کردند.

هر برگ از اسکناس‌های یورو و پوند در بازار دیروز به ترتیب با 700 و 800 تومان کاهش نسبت به نرخ‌های روز پنج‌شنبه در ارقام 63 هزار و 200 تومان برای یورو و 74 هزار و 750 تومان برای پوند معامله شدند. سکه طلا طرح جدید نیز در بازار روز گذشته با رشد 50 هزار تومانی در رقم 40 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد.