حمایت عربستان از بازار طلا

طبق آمار رسمی منتشر شده در روزهای اخیر، قرارداد نفتی میان عربستان و ایالات‌متحده پس از گذشت نیم قرن در روز یکشنبه منقضی شد. گفتنی است که فسخ این قرار‌داد نقطه عطفی در خصوص صعود بازارهای ریسکی و طلا به شمار می‌رود و مسیر قیمتی آنها را در آینده‌ای نه چندان دور تغییر دهد. این بدان معناست که انقضای این قرارداد به عربستان سعودی این اجازه را می‌دهد تا گزینه‌های تجاری خود را متنوع کند و ارزهایی چون یورو، ین، یوآن و... را در روند معاملاتی خود قرار دهد.

از سوی دیگر این رویداد هجوم به سوی فلز زرد و رمزارزها را افزایش داده و در کنار سایر عوامل دیگر در رشد بازارها در بلندمدت نقش مهمی ایفا خواهد کرد. از جمله این عوامل می‌توان به حمایت بانک‌های مرکزی از طلای جهانی، سیاست‌های پولی فدرال رزرو و تنش‌های ژئوپلیتیک اشاره کرد.  جنگ‌های اخیر در جهان از جمله حمله روسیه به اوکراین و آغاز تحریم‌های روسیه از سوی آمریکا از جمله مسدود کردن حساب دلاری روسیه، بانک‌های مرکزی در جهان را وادار کرد تا وابستگی خود را به دلار آمریکا کاهش دهند. پیشتاز این مسیر بانک مرکزی خلق چین به شمار می‌رود. بر این اساس سیاستگذاران این کشور به ذخایر طلای جهانی روی آوردند و چین به عنوان دومین خریدار بزرگ فلز زرد شناخته شد.

البته گزارش‌‌های اخیر از سوی این بانک نشان می‌دهد که چین قصد دارد برای مدت زمانی خرید خود را متوقف کند که می‌تواند از محرک‌های کاهش قیمت طلا در کوتاه مدت محسوب شود. در این میان از اثر قابل توجه سیاست‌های پولی آمریکا نباید غافل شد. بی‌شک گزارش‌های اقتصادی این کشور در تغییر مسیر قیمتی بازارها موثر بوده و اثر مستقیمی بر آن دارد.  برای درک بهتر این موضوع باید به داده‌های اقتصادی این کشور در ماه اخیر اشاره کرد. تورم از برآوردها کاهشی‌تر شد و در پله ۳.۳ درصدی ایستاد، گرچه نرخ بیکاری به بالاترین میزان خود در ۲ سال گذشته رسید، اما تعداد شغل‌های بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌ها ایجاد شد، شاخص مدیران‌خرید همچنان زیر ۵۰ در حال نوسان بود و انتظارات برای رشد تولید ناخالص داخلی را کاهش داد. 

عوامل نام برده شده هر یک موجب نوسان قیمت بازارها خواهد بود و پیش و پس از انتشار این گزارش‌ها شاخص دلار، بازار طلا و رمزارزها واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. عامل دیگری که در رکورد‌شکنی قیمت طلا و نوسان آن در ماه‌های اخیر نقش داشته، تنش‌های ژئوپلیتیک و احتمال تداوم آن است. ناگفته نماند که با آغاز سیاست‌های انبساطی آمریکا، اثر عوامل دیگر بر نوسان بازارهای جهانی کاهش پیدا خواهد کرد.