4 copy

مذاکرات برجامی، گشایش‌های مربوط به دارایی‌های بلوکه شده، انعقاد قرارداد‌های همکاری با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و دیگر موارد این‌چنینی خبر از بهبود فرآیند ارز‌آوری به کشور می‌دهند. از سوی دیگر اخبار نقیض موارد ذکر شده نیز با افزایش ریسک‌های پیش روی اقتصاد کشور، چشم‌انداز فعالان بازار را تیره و تار می‌کند. کافی است سیر نوسانات نرخ ارز در سال‌های اخیر را بررسی و مشاهده کنید که در زمان افزایش سطح تحریم‌ها و تغییر رویکرد بازار جهانی نسبت به اقتصاد ایران، جهش‌های ارزی شدیدی صورت گرفته است و همین‌طور بالعکس، در دوره‌های زمانی که مسوولان کشور جهت بهبود شرایط بین‌المللی با کشور‌های خارجی بر سر میز مذاکره نشسته‌اند، انتظارات تورمی فعالان بازار نیز به حداقل میزان خود رسیده و در نتیجه روند بازار ارز کاهشی شده است. به‌طور کلی این میزان از تاثیر‌پذیری سیاسی در هر اقتصادی می‌تواند مشکل‌ساز باشد، اما در حال حاضر که بازار کشور با چنین شرایطی مواجه است، می‌توان پیش‌بینی کرد که اقبال بازار با کاندیدا‌هایی خواهد بود که برنامه‌ای جامع‌تر نسبت به آینده مناسبات سیاست خارجی کشور داشته باشند.

بررسی‌های به‌عمل آمده از روند معاملات ارزی در روز‌های پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که نرخ ارز در انتظار تعیین رئیس جدید دولت از میزان نوسانات خود می‌کاهد و به نوعی در خواب فرو می‌رود. این موضوع در حال حاضر نیز در حال رخ دادن است. قیمت اسکناس دلار در بازار غیررسمی به عنوان شاخص بازار ارز تهران در هفته‌های اخیر پس از یک تعدیل هزار تومانی از کانال 57هزار تومانی خارج شد و در بازه قیمتی 58 هزار و 500تومان تا 59 هزار و 500تومان به نوسان پرداخت. این روند در بازار روز گذشته نیز ادامه داشت. دیروز سه‌شنبه 22 خرداد ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران افزایشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز دوشنبه با 250 تومان کاهش به رقم 58هزار و 750 تومان رسیده بود.

در بازار روز گذشته به همان میزان رشد قیمت را تجربه کرد و در نرخ روز یکشنبه یعنی رقم 59 هزار تومان معامله شد. یورو و پوند نیز در بازار دیروز به ترتیب با 300 و 550 تومان رشد نسبت به نرخ‌های پیشین در ارقام 63 هزار و 600 تومان برای یورو و 75 هزار و 250 تومان برای پوند معامله شدند. همچنین گفتنی است که قیمت سکه طلا نیز در بازار روز گذشته با رشدی 150 هزار تومانی در رقم 40میلیون و 150 هزار تومان معامله شد.