دستور انحلال بانک آمریکایی از سوی پوتین

در این دستور که در پورتال اقدامات حقوقی دولت روسیه منتشر شد، مشخص نشده است که فرآیند انحلال این بانک آمریکایی دقیقا چگونه و چه زمانی انجام خواهد شد. در این سند آمده است که تصمیم برای انحلال امریکن اکسپرس بر اساس فرمان امضا شده توسط پوتین در اوت ۲۰۲۲ در مورد اقدامات ویژه اقتصادی در بخش‌های مالی و انرژی در ارتباط با «اقدامات غیردوستانه برخی کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی» اتخاذ شده است.

در اکتبر ۲۰۲۲، پوتین فهرستی از ۴۵ موسسه اعتباری خارجی از جمله امریکن اکسپرس را تایید کرد که معاملات سهام یا سرمایه سهمی آنها بدون مجوز ویژه رئیس‌جمهور ممنوع شده بود. امریکن اکسپرس در مارس ۲۰۲۲ اعلام کرد که تمام عملیات خود را در روسیه و بلاروس به دلیل تحریم‌های غرب بر سر جنگ اوکراین

به حالت تعلیق در می‌آورد.

این تصمیم به دنبال اقدام مشابهی توسط شرکت‌های پرداخت آمریکایی ویزا و مسترکارت انجام شد. از آن زمان، کارت‌های امریکن اکسپرس AmEx صادر شده برای استفاده در سطح جهان دیگر در روسیه قابل استفاده نبوده‌اند و کارت‌هایی که در این کشور صادر شده‌اند نیز در دیگر کشورها کاربرد ندارد و با شبکه جهانی این بانک کار نمی‌کنند. بانک امریکن اکسپرس از سال ۲۰۰۸ به عنوان بخشی از تجارت جهانی پرداخت‌های شرکتی خود در روسیه فعالیت می‌کرد.