3 copy

بازار غیر‌رسمی ارز تهران در روز‌های نخست اردیبهشت ماه شرایط پر ریسکی را تجربه می‌کرد. با شدت گرفتن مناقشات نظامی منطقه‌ای و رد بدل شدن آتش میان ایران و رژیم صهیونیستی ریسک‌های سیاسی در فضای بازار به بالاترین میزان خود رسید. بسیاری از معامله‌گران افزایشی با اشاره به این مناقشات، انتظارات تورمی متقاضیان را تشدید کرده و اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر می‌کردند. این روند افزایشی به گونه‌ای بود که نرخ دلار نقدی تهران در ساعاتی به کانال 70‌‌هزار تومانی نیز رسید. اما با توجه به کم‌عمق بودن معاملات بازار در این بازه زمانی و همچنین عدم وجود دلایل اقتصادی برای رشد قیمت مذکور با فروکش کردن تنش‌ها، شارژ سیاسی بازار نیز به سرعت تخلیه شد و قیمت دلار و دیگر شاخص‌های ارزی به سرعت کاهش یافت.

 نخستین و شدیدترین بخش این افت قیمت در حد فاصل روز‌های انتهایی فروردین ماه تا روز 9 اردیبهشت ماه بود که قیمت هر برگ دلار از بازه کانال‌های 67 و 68 هزار تومانی تا رقم 60 هزار و 600 تومان سقوط کرد. بالطبع این افت قیمت چشمگیر با یک روند اصلاحی همراه شد. برخی از معامله‌گران بازار با توجه به روند نرخ ارز در سال جدید سطوح قیمتی کانال‌های 60 و 61 هزار تومانی را نقطه ورود مناسبی به بازار تلقی کرده و با حضور این افراد در بازار به عنوان متقاضی، یک روند افزایشی سبک در نرخ ارز شکل گرفت. سقف قیمت روند افزایشی جدید رقم 62 هزار و 550 تومان در بازار روز 11 اردیبهشت ماه بود، اما پس از آن نوسانات نرخ اسکناس آمریکایی زیر رقم 62 هزار تومان صورت پذیرفت.

 در این میان می‌توان اشاره کرد که شاخص ارزی در 20 روز نخست ماه دوم سال 3 تلاش جهت حضور در کانال 60 هزار تومانی در روز‌های 9، 16 و 19 اردیبهشت از خود به نمایش گذاشت که ناموفق بود. در نتیجه به عقیده برخی از فعالان بازار کانال 61 هزار تومانی بازه تعادل حال حاضر عرضه و تقاضای دلار آزاد است.

چشم‌انداز مقایسه‌ای دلار

روند قیمت شاخص ارزی در معاملات ماه‌های ابتدایی سال جاری و سال گذشته شباهت‌های قابل توجهی دارد. اخبار مختلف سیاسی و اقتصادی مانند تصویب قانون واردات آزاد خودرو و به تبع آن افزایش تقاضا برای ارز سبب شد در هفته‌های ابتدایی بازار 1402 قیمت شاخص‌های ارزی نوسانات افزایشی قابل توجهی را از خود به نمایش بگذارد. اما مشابه با سال جاری در روز‌های انتهایی فروردین 1402 همزمان با انتشار سیگنال‌های سیاسی مثبت در رابطه با احتمال ایجاد یک توافق موقت با غرب و همچنین بهبود روابط سیاسی با کشور‌های منطقه نظیر عربستان سعودی، روند بازار تغییر کرد و نرخ ارز کاهشی شد.

کاهش قیمت نرخ دلار آزاد در اردیبهشت سال گذشته به گونه‌ای بود که قله و کف نرخ در این ماه اختلاف کاهشی حدودا 6 درصدی داشتند. علاوه بر آن بررسی روند فعالیت نهاد بازارساز در 2بازه زمانی ذکر شده نیز گویای آن است که بانک مرکزی با هدف کاهش دامنه نوسان نرخ ارز حضور خود در معاملات را پررنگ کرده است. اخبار منتشر شده در رابطه با صادرات نفت کشور حاکی از تقویت ذخایر ارزی و افزایش قدرت بانک مرکزی برای بازارسازی است. در نتیجه به عقیده برخی از کارشناسان احتمال شروع یک بازه ثبات چند ماهه مانند روند بازار در شش ماهه نخست سال گذشته وجود دارد. البته این احتمال درصورتی اعتبار دارد که بازار با ریسک سیاسی جدیدی مواجه نشود و عامل خارجی‌ای تقاضای ارز را تحت تاثیر قرار ندهد.

هسته سخت کانال 60

در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ دلار آزاد برای سومین بار در یک ماه گذشته وارد کانال 60 هزار تومانی شد. قیمت اسکناس آمریکایی بازار روز چهارشنبه را در رقم 60 هزار و 950 تومان به پایان رساند، اما این تلاش دلار نیز مانند 2 تلاش پیشین با حمایت معامله‌گران همراه شد و نرخ نتوانست به فعالیت خود در کانال مذکور ادامه دهد. شاخص ارزی فعالیت خود در بازار روز پنج‌شنبه را در نیمه نخست کانال 61 هزار تومانی آغاز کرد و تا ساعات پایانی بازار در این روز نیز در همان محدوده به نوسان پرداخت. در نهایت دلار نقدی در روز پنج‌شنبه 20 اردیبهشت با 250 تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 61 هزار و 200 تومان به ثبت رسید. به عقیده تحلیلگران سطوح قیمتی کانال 60 هزار تومانی هسته سخت نرخ دلار است که شاخص ارزی برای عبور از آن نیازمند اخبار سیاسی مثبت یا گشایش‌های ارزی جدید است. همچنین گفتنی است که فعالیت سکه طلا نیز در بازار روز پنج‌شنبه افزایشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید و نیم سکه طلا در این روز با رشد قیمت یکسان 300 هزار تومانی به ترتیب در ارقام 41میلیون و 600 هزار تومان و 15 میلیون و 300 هزار تومان معامله شدند. اما این در حالی است که نرخ نیم سکه در روز پنج‌شنبه تغییر چشمگیری نسبت به نرخ روز چهارشنبه نداشت و در حوالی رقم 23میلیون و800 هزار تومان به فروش رسید.