هت‌تریک دلار در روز چهارشنبه

آمار معاملات فردایی بازار تهران گویای میل معامله‌گران به صعود قیمت در بازار است. به‌دلیل اینکه حجم معاملات بازار ارز دقیقا مشخص نیست و نمی‌توان متوجه شد که به اصطلاح قیمت در چه مقطعی حجم می‌خورد، نمی‌توان به شکل دقیقی از جو روانی حاکم بر معاملات فعالان بازار آگاه شد. اما آن‌طور که مشخص است طی روزهای اخیر میل دو گروه فروشندگان و خریداران حفظ قیمت در محدوده ۵۵هزار و ۲۵۰ تومانی است. منتها طی هفته اخیر در هر روز معاملاتی، در ساعات ابتدایی یکی از این دو گروه نبض بازار را به دست گرفته، اما در انتهای ساعات معاملاتی گروه دیگر دوباره قیمت را به محدوده ۵۵ هزار و ۲۵۰ تومان بازگردانده‌اند.

قیمت در حالی در ۵۵ هزار و ۲۵۰ تومان درجا می‌زند که رشد قیمت معاملات فردایی بیانگر میل برخی معامله‌گران به افزایش قیمت است. البته این موضوع می‌تواند با توجه به آخر هفته و تعطیل بودن یک روزه بازار منطقی باشد.

در حالی که در روزهای گذشته خبر خاصی برای تغییر احساسات بازار وجود نداشت، اما کماکان روز گذشته اخباری وجود داشت که می‌تواند در احساسات بازار موثر باشد. از جمله مهم‌ترین مسائل گسترش دوباره درگیری‌ها در شرق مدیترانه است. در چنین شرایطی احتمال این مساله وجود دارد که در روز شنبه با بازگشایی بازارها کمی افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت در بازار دلار وجود داشته باشد، اما این مساله به احتمال زیاد دوباره در میانه یا نهایتا انتهای هفته فروکش خواهد کرد.

بازار طلا هم مانند بازار دلار هیچ هیجان خاصی را تجربه نکرد. قیمت‌ها طی هفته جاری تقریبا هیچ تغییر خاصی را تجربه نکرده و صرفا در هر روز کمی نوسان داشتند که به نظر می‌رسد نتیجه ایجاد ثبات قیمتی در بازار ارز باشد. در بازار طلا، قیمت سکه طرح جدید با ۵۰ هزار تومان افزایش به نسبت روز سه‌شنبه به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه هم به نسبت روز قبل حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش داشت و با ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. در نهایت قیمت ربع سکه هم به نسبت روز سه‌شنبه با ۵۰ هزار تومان افزایش به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.  

برای هفته آینده باید اخبار سیاسی غرب خاورمیانه را با دقت دنبال کرد، تاثیرات اخبار سیاسی مخابره شده در این ناحیه می‌تواند تاثیر مستقیمی بر تفکرات معامله‌گران در بازار تهران داشته باشد. البته در کنار این موضوع، باید سیاست‌های بانک مرکزی و میزان تاثیر ابزارهای این نهاد برای تاثیر بر قیمت‌های بازار ارز مانند انتشار حواله‌های ارز نیمایی را هم مد نظر قرار داد تا به تخمین مناسب‌تری از قیمت احتمالی ارز و طلا دست پیدا کرد.