26 copy

 کریدور نرخ بهره بین بانکی مد نظر بانک مرکزی رقمی ‌بین 23‌ و 24درصد است. این در حالی است که به تازگی گواهی سپرده با سود 30درصدی در بانک‌ها صادر می‌شود. اکنون سوال این است که تفاوت حدود 6.5درصدی بین نرخ این گواهی سپرده و نرخ بهره بین بانکی به چه علت رخ داده است؟ به گفته کارشناسان در صورتی که نرخ بهره به‌صورت دستوری تعیین نشود، نرخ‌های بهره در بلندمدت به سوی یکدیگر همگرا می‌شوند؛ با این حال گواهی سپرده 30درصدی تفاوت‌هایی با دیگر سپرده‌ها دارد. این گواهی سپرده نرخ شکست 12درصد دارد و یک سال باید در بانک باقی بماند تا سود 30درصدی آن پرداخت شود؛ اما نرخ بهره بین بانکی مربوط به ذخایر کوتاه‌مدت بانک مرکزی است و تعیین‌کننده نرخ معمول سود پرداختی برای سپرده‌ها است.

 حراج بازار باز

بانک مرکزی گزارش عملیات سیاست پولی و آمار جدید نرخ بهره بین ‌بانکی را منتشر کرد. طبق این آمارها در حراج چهل و پنجم عملیات بازار باز 144.9هزار میلیارد تومان اوراق در قالب عملیات بازار باز فروخته شد. تعد‌اد‌ بانک‌ها و موسسات شرکت‌کنند‌ه د‌ر این حراج 24موسسه بود‌ه است. علاوه بر این حراج بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند‌ د‌ر روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعد‌ه‌مند‌ (د‌ریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به د‌ر اختیار د‌اشتن اوراق مالی اسلامی د‌ولتی و د‌ر قالب توافق بازخرید‌ با نرخ سقف د‌الان نرخ سود‌ (24د‌رصد‌) استفاد‌ه کنند‌. این هفته در این حراج 4بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی از این امکان اعتبارگیری استفاده کردند. میزان ارزش اعتبارگیری قاعده‌مند در این حراج 33.31هزار میلیارد تومان بوده است. نرخ بهره بین‌بانکی نیز از 23.53درصد به 23.46درصد رسید. نرخ بهره بین بانکی در اوج خود در امسال در 5مهر به 23.8درصد رسید؛ اما با گذشت زمان بانک مرکزی با تغییر سیاست خود و افزایش عرضه ذخایر در عملیات بازار باز، نرخ بهره را کاهش داد.

به گفته کارشناسان، درصورتی‌که نرخ بهره به‌صورت دستوری تعیین نشود، نرخ‌های بهره در بلندمدت به سوی یکدیگر همگرا می‌شوند؛ با این حال گواهی سپرده 30درصدی تفاوتی‌هایی با دیگر سپرده‌ها دارد. این گواهی سپرده نرخ شکست 12درصد دارد و یک‌سال باید در بانک باقی بماند تا سود 30درصدی آن پرداخت شود؛ اما نرخ بهره بین بانکی مربوط به ذخایر کوتاه‌مدت بانک مرکزی است و تعیین‌کننده نرخ معمول سود پرداختی برای سپرده‌ها است.

 وضعیت بازار اوراق

بانک ‌مرکزی اعلام کرد در ادامه بر‌‌‌گزاری 43نوبت حراج هفتگی و 7مرحله پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی اوراق مالی اسلامی دولتی در سال‌ گذشته، بیست‌وهفتمین مرحله حراج این اوراق در سال1402 روز سه‌شنبه 10بهمن ماه سال‌ جاری برگزار شد. در این حراج 957میلیارد تومان اوراق فروخته شد. تمام اوراق فروخته‌شده در این حراج در بازار سرمایه به فروش رسیده است. طبق قانون بودجه1402، تا پایان سال جاری دولت 187هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق اوراق خواهد داشت و تا به امروز 110.8هزار میلیارد تومان یا 59.2درصد از این اوراق را در قالب اوراق اراد فروخته است. به گزارش وزارت اقتصاد همچنین 57هزار میلیارد تومان اوراق غیرنقدی اسناد خزانه اسلامی نیز توسط دستگاه‌های اجرایی به گیرندگان واگذار شد؛ در نتیجه تا به اینجا با احتساب اسناد خزانه اسلامی واگذار شده میزان اوراق فروخته‌شده به 167.8 هزار میلیارد تومان رسیده است.