16 copy

گزارش اخیر وزارت دارایی هند که در روز دو شنبه منتشر شد حاکی از آن است که این کشور با حمایت از اصلاحاتی که در 10 سال گذشته انجام شد و همچنین اصلاحات جدیدی که در دستور کار قرار دارد، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی آن برای چهارمین سال متوالی در 2024 به 7‌درصد یا بیش از 7‌درصد خواهد رسید.

گفتنی است که این ارقام از نگاه اداره آمار ملی اندکی تفاوت دارد. قبل از اشاره به سخنان این نهاد باید نگاهی به رشد اقتصادی هند در سال‌های اخیر انداخت. رشد هند در سال 2020 (3.9 درصد)، 2021 (منفی 5.8 درصد)، 2022 (9.1 درصد) و 2023 (7.2 درصد) ثبت شده است. البته در برخی از رسانه‌ها رشد این کشور را 7.3‌درصد در سال 2024 گزارش کرده‌اند. در راستای این موضوع اداره آمار افزود که اقتصاد هند در سال 2025، حدود 6.4‌درصد رشد خواهد کرد. کارشناسان با استناد به مطالب فوق تاکید کردند: «اقتصاد هند می‌تواند در سال‌جاری و آتی اقتصاد قوی‌تری را تجربه کند، اما تنش‌های ژئوپلیتیکی و احتمال تشدید آن در ماه‌های آتی اقتصاد این کشور را وادار به عقب‌نشینی می‌کند.» البته در این میان برخی از اقتصاددانان نیز تاکید کردند که این روند تا سال 2025 نیز ادامه‌دار خواهد بود. گفتنی است که رشد تولید ناخالص داخلی تا سال 2028 به طور متوسط بیش از 6‌درصد در سال خواهد بود که یکی از بالاترین نرخ‌ها در آسیاست. در این میان باید به حوزه‌هایی که در اولویت اصلاح هستند، اشاره کرد. به ترتیب این حوزه‌ها شامل: مهارت، یادگیری، سلامت، امنیت انرژی و تعادل جنسیتی در نیروی کار خواهد بود.

وزارت امور اقتصادی هند با تولید ناخالص داخلی 1.9 تریلیون دلاری دهمین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2014 به شمار می‌رفت. این درحالی است که این کشور توانست در سال 2023 با تولید ناخالص داخلی 3.7 تریلیون دلاری به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. در این میان اقتصاددانان بیان کردند: «رویداد‌های اخیر در دریای سرخ می‌تواند زنجیره تامین را با اختلال مواجه کند و به رشد کند تجارت جهانی در سال 2023 دامن زند.» آنها در ادامه افزودند: «اگر اختلالات زنجیره تامین در سال 2024 ادامه یابد، می‌تواند بر جریان‌های تجاری، هزینه‌های حمل‌ونقل، تولید اقتصادی و تورم در سراسر جهان تاثیر بگذارد.» اکنون تورم هند از اکتبر 2023 روند صعودی به خود گرفته و از 4.87‌درصد به 5.69‌درصد در دسامبر رسیده است. اما سوال این است که ژاپن که هم اکنون در رتبه سوم قرار دارد، مادامی که هند جایگاه سوم را کسب کند، در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت؟ 10 اقتصاد منتخب 2028 کدام کشور‌ها خواهند بود؟

آمریکا: ایالات متحده جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در چند سال آینده حفظ خواهد کرد و تولید ناخالص داخلی اسمی آن حدود 34.8 تریلیون دلار در سال 2028 خواهد بود.

چین: کارشناسان معتقدند که تولید ناخالص داخلی چین  به حدود 25 تریلیون دلار یا تقریبا 72‌درصد از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سال2028 خواهد رسید.

آلمان: پیش‌بینی می‌شود آلمان از سال 2023 به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان از ژاپن پیشی بگیرد، که عمدتا به دلیل ضعف اخیر ین ژاپن نسبت به یورو است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد آلمان به تولید ناخالص اسمی حدود 5 تریلیون دلاری در سال 2028 می‌رسد.

ژاپن: برآوردها حاکی از آن است که ژاپن طی چند سال آینده با تولید ناخالص داخلی اسمی 5.4 تریلیون در سال 2028 به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد.

 این درحالی است که ژاپن همچنان در مقایسه با رقبای پردرآمد و بازارهای نوظهور، قدرت اقتصادی نسبی خود را از دست خواهد داد.