سکه در پله آخر کانال 33

برخی از تحلیلگران با وجود جو افزایشی در بازار کشور معتقدند که شاخص‌ها به زودی کاهشی خواهند شد. حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران روز گذشته در تازه‌ترین اظهارنظر ارزی خود گفت: «درآمدهای ارزی کشور افزایش پیدا کرده، بنابراین بانک مرکزی می‌تواند نیاز بازار را به موقع برطرف کرده و در نتیجه قیمت دلار را کنترل کند. با توجه به تورم حدود ۳۹ درصدی، دلار هم می‌تواند مثل یک کالا همچون کشورهای مختلف با یک افزایش ملایم همراه باشد. در واقع افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار با توجه به میزان تورم به هیچ عنوان به ضرر اقتصاد کشور نیست.» بررسی‌ها گویای آن است که نرخ ارز در سال جاری با نرخ تورم همراه نبوده و احتمال دارد رشد قیمت‌های حال حاضر با نیت تعدیل نرخ ارز با نرخ تورم باشد.

اما باید دید درصورت تداوم یافتن انتشار سیگنال‌های منفی، بانک مرکزی توانایی مقابله با انتظارات تورمی را خواهد داشت یا خیر؟ بانک مرکزی تاکید می‌کند که نوسانات فعلی گذرا‌ست. دیروز دوشنبه ۹ بهمن ماه روند نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر قطعه سکه طلای طرح جدید که در بازار عصر روز یکشنبه در رقم ۳۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شد، در بازار عصر دیروز حدود ۸۰۰ هزار تومان رشد کرد و در رقم ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین هر قطعه نیم و ربع سکه در بازار دیروز مشترکا ۳۵۰ هزار تومان رشد کردند. بر این اساس نیم سکه در عصر دوشنبه در رقم ۱۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و ربع سکه نیز در رقم ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شدند. در این میان روز یکشنبه سومین حراج حضوری شمش طلا نیز در محل ساختمان مرکز مبادله ارز و طلای کشور برگزار شد.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی این حراج‌ها را با هدف حفظ ذخایر طلایی کشور و همچنین تقویت عرضه در بازار صورت می‌بخشد. گفتنی است که در جریان ۳ حراج انجام شده تاکنون در مجموع حدود ۹۴شمش طلای یک کیلویی با عیار ۹۹۵ معامله شده است. البته بازار هدف این حراج، تولیدکنندگان و فعالان صنف طلا و جواهر هستند و در نتیجه شمش‌های ذکر شده در ابتدا باید به زیورآلات تبدیل شده و پس از آن وارد بازار شوند. گفتنی است که در بازار روز گذشته قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز دچار رشد قیمت شد و با حدود ۷۵ هزار تومان رشد در رقم ۲میلیون و ۸۷۸ هزار تومان به فروش رسید.