پیرو انتشار گزارشی در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر اعطای «وام ریالی با رمزارز» ضمن تصریح و تاکید بر این مهم که فرآیند یادشده توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی صورت نپذیرفته و ناشی از فعالیت بنگاه‌های غیرمجاز است، به اطلاع می‌رساند: بر اساس مقررات موجود هرگونه فعالیت فاقد مجوز از بانک مرکزی در حیطه رمز‌ارزها تخلف محسوب شده و برای معاملات غیرمجاز آنان در فضای مجازی جرم‌انگاری شده است.

مقوله رمزارزها هرچند پدیده‌ای نوظهور در نظام اقتصادی بوده و دارای ابعاد فنی و حقوقی منحصر به فردی است، اما بانک مرکزی به‌عنوان سیاستگذار و ناظر بازار پول نسبت به رویدادهای حوزه رمزارز و تاثیر آن بر کارکرد روان و سالم بازار پول اهتمام جدی دارد. بر همین اساس و وفق مقررات موضوعه هرگونه فعالیت فاقد مجوز از بانک مرکزی در حیطه رمز ارزها تخلف محسوب شده و معاملات غیرمجاز آنان در فضای مجازی جرم‌انگاری شده است و با متخلفان هم طبق قانون و از مجاری پیش‌بینی شده، برخورد می‌شود.

در این رابطه بانک مرکزی ضمن نظارت فراگیر و مستمر بر فعالان مجاز بازار پول با هر‌گونه ارتکاب تخلف در این بخش به جد برخورد می‌کند. چه آنکه موضوع پرداخت وام با توثیق رمزارز به‌عنوان یک تخلف توسط فعالان دارای مجوز انجام نشده و در رابطه با فعالان غیرمجاز نیز وفق مصوبات بالادستی، فرماندهی محترم انتظامی عهده‌دار شناسایی و جلوگیری از فعالیت آنها است. در پایان خاطرنشان می‌سازد مسوولیت هرگونه تخلف و ضرر و زیان ناشی از فعالیت در این حوزه بر عهده متعاملان آن است.