دومین گام در اجرای پروژه‌های توافق 25ساله ایران و چین برداشته شد

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: پیاده‌سازی و عملیاتی شدن پروژه‌های مربوط به توافق ۲۵ساله ایران و چین نیازمند مجموعه‌ای از هماهنگی‌ها بین بخش‌های دولتی و خصوصی کشور بود که نخستین گام در مسیر اجرایی شدن آن پس از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پکن در تیر ماه امسال انجام شد که کمیسیون مشترک ایران و چین در پکن برگزار شد. خاندوزی اضافه کرد: دومین گام با حضور جناب آقای مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان و وزیر اقتصاد به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز معاونان برخی از وزارتخانه‌های اقتصادی و معاون اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان برداشته شد و مجموعه دیگری از توافقات روی پروژه‌های مشخص در بین بخش‌های دولتی وزارتخانه‌های متناظر ایران و چین برقرار شد و روی جزئیات اجرای پروژه‌ها هم توافق صورت گرفت.

رئیس کمیسیون مشترک ایران و چین ادامه داد: در رابطه با بخش خصوصی هم شرکت‌هایی از ایران که در چین فعالیت داشتند و برخی از شرکت‌های بزرگ چینی که در ایران مشغول بودند با موانعی مواجه بودند که موانع پیش روی آنها هم با دستور مساعد مقامات ذی‌ربط برطرف شد و ما آماده‌ایم که در ماه‌های آینده هم در جهت هدف‌گذاری‌های تجاری و هم در جهت هدف‌گذاری‌های سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بین دو کشور شاهد به ثمر نشستن پروژه‌های بسیار خوبی با ارقام بسیار قابل توجه در حوزه سرمایه‌گذاری‌های خارجی باشیم.

نمایشگاه بین‌المللی واردات چین CIIE نمایشگاهی تجاری است که از سال۲۰۱۸ هر سال در شانگهای چین برگزار می‌شود. این نمایشگاه اولین اکسپو در سطح ملی با موضوع واردات در جهان است. این نمایشگاه به میزبانی مشترک وزارت بازرگانی چین و دولت محلی شانگهای برگزار می‌شود. شرکای این نمایشگاه شامل سازمان تجارت جهانی، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل و سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد هستند. هدف از نمایشگاه واردات، معرفی بازار داخلی چین به شرکت‌های خارجی و تقویت مصرف داخلی است. نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، بستری برای همکاری کشورهای فقیر و غنی و همچنین اقتصادهای کوچک و بزرگ در قالب همکاری برد-برد فراهم کرده است. همچنین امکان گفت‌وگوی شرکت‌ها و کارشناسان را از نزدیک فراهم می‌سازد تا شرکای تجاری خود را پیدا کنند.