صحابی افزود: همچنین در سال جاری تاکنون ۳۷۳هزار و ۵۳۸فقره تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به مبلغ ۰۱/ ۲۳همت به متقاضیان پرداخت شده که این میزان رشد ۴۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در ادامه با اشاره به اقدامات و عملکرد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند پرداختی در ۶ماه ابتدای سال جاری توسط شبکه بانکی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای قوانین بودجه سنواتی و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ابلاغ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در ابتدای سال صورت گرفته و از ابتدای سال جاری تاکنون بخش اعتباری بانک مرکزی به صورت ساعت به ساعت بر سامانه رصد و نظارت داشته است؛ به‌نحوی‌که در تمام استان‌ها و شهرستان‌های کشور همواره ۷بانک فعال برای ثبت‌نام متقاضیان در سامانه وجود داشته باشد.

او افزود: براین اساس، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، تعداد ۴۱۰هزار و ۱۵۰نفر از متقاضیان، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۵‌/ ۸۳همت را که توسط شبکه بانکی پرداخت شده است، دریافت کرده‌اند که این میزان رشدی ۲۵درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. صحابی گفت: با عنایت به تاکیدات ریاست محترم جمهور بر اولویت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و لزوم تسهیل و تسریع در تعیین تکلیف متقاضیان در صف بانک‌ها، «بسته نظارتی‌‌- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج» در تاریخ ۲۰‌‌/ ۰۳‌‌/ ۱۴۰۲ تدوین و به بانک‌های عامل ابلاغ شده است و هر دو هفته بر اجرای آن نظارت و درصورت مشاهده عقب ماندگی در اعطای تسهیلات مزبور از سوی بانک‌های عامل، به بانک‌های عامل با عملکرد ضعیف‌تر تذکر داده شد.

 براساس بسته ابلاغی، شبکه بانکی مکلف شد طی مدت سه‌ماه از اجرای طرح موصوف (۲۰‌‌/ ۰۳‌‌/ ۱۴۰۲ لغایت ۲۰‌‌/ ۰۶‌‌/ ۱۴۰۲) ضمن جبران عقب‌ماندگی بانک‌های عامل در پرداخت سهمیه ماهانه ابلاغی اقدام کنند. او افزود: ‌در پایان زمان مذکور عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات ازدواج به‌صورت چشم‌گیری افزایش یافت؛ به‌طوری‌که از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۲۰‌‌‌‌/ ۰۶‌‌‌‌/ ۱۴۰۲ تعداد تسهیلات پرداختی به میزان ۳۸۲هزار و ۳۳۵فقره و به مبلغی بالغ بر ۱۸۵/ ۷۷۷ میلیارد ریال است که نسبت به بازه زمانی مشابه خود در سال۱۴۰۱ به میزان ۲۴درصد افزایش داشته است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین تعداد متقاضیان در صف تا تاریخ ۲۰‌/ ۰۶‌/ ۱۴۰۲ کاهش یافته که نشان‌دهنده اهتمام و همکاری شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات ازدواج به متقاضیان است. عملکرد تسهیلات پرداختی قرض‌الحسنه ازدواج در تاریخ ۲۰‌‌‌‌/ ۰۶‌‌‌‌‌/ ۱۴۰۲ نسبت به تاریخ ابلاغ بسته یادشده به میزان ۲۱۰درصد در مبلغ و ۱۸۹درصد در تعداد رشد داشته است که این مهم نیز با همکاری شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات مذکور محقق شده است. او گفت: نظر به سهمیه تعیین‌شده برای شبکه بانکی به‌منظور پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج طی سه‌ماه یادشده با توجه به عملکرد تسهیلات ازدواج در مقطع زمانی مذکور، شبکه بانکی به میزان ۳۸درصد بیش از سهمیه تعیین‌شده تسهیلات ازدواج پرداخت کرده‌اند و شبکه بانکی ضمن جبران عقب‌ماندگی خود در اعطای تسهیلات مزبور از سهمیه تعیین برای ۶ماه ابتدای سال جاری نیز تسهیلات بیشتری به متقاضیان مشمول پرداخت کرده‌اند.

صحابی با بیان اینکه درخصوص تسهیل و تسریع در اخذ تضامین مکاتباتی با بانک‌های عامل صورت پذیرفته است و طی آن بانک‌ها ملزم به اخذ تضامین از متقاضیان در چارچوب قانون بودجه سال‌ جاری شده‌اند، گفت: در سال جاری تا پایان شهریورماه تعداد ۳۵۹هزار و ۱۲فقره تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به مبلغ ۲/ ۲۲همت به متقاضیان مشمول توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است که این میزان رشد ۴۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. همچنین مکاتباتی درخصوص تسریع در پرداخت تسهیلات مذکور و تسهیل در اخذ تضامین با شبکه بانکی شده است. او افزود: رصد، پایش و نظارت مستمر بر عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری همراه با اولویت از سوی این بانک در دستور کار قرار داشته و در صورت نیاز پیگیری‌های لازم برای تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات یادشده به‌منظور بهره‌مندی بیشتر متقاضیان از سوی این بانک صورت خواهد پذیرفت.