4 copy

این ارقام از بررسی گزارش‌های اقتصادی بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا به صورت ماهانه به دست می‌آید. آمارها بیان می‌کند که شاخص pmi یا (شاخص مدیران خرید) در آلمان بار دیگر مسیر نزولی را برگزید و از رقمی معادل 5/ 48 واحد در ماه ژوئیه به 7/ 44 واحد در ماه اوت تنزل یافت. گفتنی است که بخش خدمات در این کشور نیز که در ماه‌های اخیر به عنوان نقطه قوت اقتصاد آلمان شناخته می‌شد، شیب کاهشی به خود گرفت و از 3/ 52 واحد در ماه گذشته به 3/ 47 واحد در ماه اخیر رسید. در مقابل فعالیت‌های تولید نسبت به ماه‌های گذشته حدود 3/ 0 واحد رشد کرد و از 8/ 38 واحد به 1/ 39 واحد رسید.

داده‌ها بیان می‌کند که این شدیدترین انقباض از دوران کووید-19 در سال 2020 به شمار می‌رود. از جمله دلایل این رویداد اقتصادی می‌توان به کاهش سفارش‌های جدید، تداوم انقباض در فعالیت کارخانه‌ها، کاهش چشمگیر صادرات و... اشاره کرد. در این بین اداره آمار اروپا با انتشار گزارش تولید ناخالص داخلی این کشور رکود را تایید کرد. بررسی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد آلمان در سه ماه‌ دوم‌ سال 2023 وارد رکود شده و موقعیت خود را به عنوان یکی از ضعیف‌ترین اقتصادهای بزرگ جهان تثبیت کرده است. تفحص در این حوزه نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی در فصل دوم سال جاری به صفر درصد رسیده است. این در حالی است که این رقم در فصل گذشته نیز در محدوده منفی بوده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که این رقم به صورت سالانه حدود منفی 2/ 0 درصد گزارش شده است. در ‌سازو‌کار اقتصادی اگر تولید ناخالص داخلی در دو فصل متوالی شیب نزولی به خود بگیرد، نشان از ورود اقتصاد این کشور به رکود است. در پیرامون این بحث یکی از اقتصاددانان ارشد این کشور تاکید کرد: «‌قدرت خرید ضعیف، کاهش رشد اقتصاد چین و تاثیر تهاجمی‌ترین سیاست پولی در دهه‌های اخیر، همگی نشان‌دهنده ضعف فعالیت‌های اقتصادی در آلمان در آینده است.

این بدان معناست که تولید ناخالص داخلی آلمان در سال 2023 به میزان 2/ 0 درصد کاهش می‌یابد و بدترین عملکرد را در بین چهار اقتصاد بزرگ اروپا به خود اختصاص داده است. بانک مرکزی آلمان هم اعلام کرده که رشد اقتصادی این کشور در سه ماه دوم سال جاری صفر شده و در سه ماه‌ نخست امسال منفی بوده است. این بانک هشدار داده که روند رشد اقتصاد صفر درصدی در آینده نزدیک در آلمان ادامه پیدا خواهد کرد. این بانک همچنین در گزارش ماهانه خود اعلام کرده که تولید صنعتی در این کشور همچنان ضعیف خواهد بود؛ چراکه تقاضا برای تولیدات آلمانی در بازار جهانی کاهش یافته است. بانک مرکزی آلمان اعلام کرد که دولت این کشور در سال 2023 با کسری بودجه سنگین مواجه خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول ماه گذشته میلادی اعلام کرد که آلمان تنها عضو گروه 7 است که برای سال جاری رشد اقتصادی منفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه خواهد کرد و دلیل اصلی آن هم بحران انرژی در این کشور است.