بانک مرکزی در فروش طلاهایش باید تامل کند

رسولی‌زاده گفت: سال‌های زیادی است بسیاری از مردم چه در جهان و چه در ایران به‌خاطر ارزش ذاتی طلا از آن به‌عنوان پس انداز استفاده می‌کنند. دلیل پس‌انداز طلا برای مردم این است که مردم به خاطر حفظ سرمایه و حفظ پول‌های خودشان سمت خرید طلا و فلزات گرانبها می‌روند تا در گذر زمان ارزش آنها کم نشود، بلکه بیشتر هم شود؛ زیرا بسیاری از کالاها پس از گذشت زمان تا حدودی ارزش خودشان را از دست می‌دهند، اما طلا جزء آن دسته از فلزاتی است که با گذر زمان به ارزش آن افزوده می‌شود؛ چراکه ذات ارزشمندی دارد. با این تعاریف درحالی که طی یک سال گذشته، قیمت طلا با جهش فراوانی روبه‌رو شده است، بازار طلا به‌صورت جهانی تا سه‌ماه آینده حدود ۱۵درصد دیگر نیز جهش قیمت خواهد داشت. افزایش قیمت طلا صددرصد خواهد بود که تا پایان تابستان با جهش جهانی قیمت طلا روبه‌رو خواهیم شد. گرچه درحال حاضر تا حدودی با کاهش این فلز گرانبها روبه‌رو هستیم.

او در پاسخ به این سوال که بازار طلا و صنف تولیدکنندگان طلا در ایران با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند، گفت: مهم‌ترین مشکل، فروش بی موقع طلاهای بانک مرکزی در بازار است که به‌عنوان ارز وارد کشور می‌کند. نمایندگان بانک مرکزی وقتی به بازار می‌آیند طلا را به قیمتی می‌فروشند که از خریداران پیشنهاد می‌گیرند و این مساله به‌شدت در بازار شوک‌آور است. بنابراین، این بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان و پالایش‌کنندگان طلا است. یعنی زمانی که بانک مرکزی، بدون هماهنگی با تولید‌کنندگان طلا، این‌گونه قیمت‌گذاری انجام می‌دهند، کاملا به ضرر این صنف است. البته بانک مرکزی به‌عنوان دارنده کالا، حجم وسیعی از طلا یا نقره را وارد بازار می‌کند و به قیمتی که بازار خریداری می‌کند، می‌فروشد که چنین معاملاتی برای بازار طلا بسیار شوک‌آور است. درنتیجه بسیاری از کارگاه‌های تولید طلا در چنین شرایطی تعطیل می‌شوند. در چنین اوضاعی قیمت‌ها به‌شدت پایین می‌آید؛ زیرا قیمت یک عدد شمش با قیمت طلای آب‌شده ۱۷ یا ۱۸عیار یک قیمت می‌شود. بنابراین چنین مواردی را وقتی بانک مرکزی انجام می‌دهد، بازار طلا بسیار آسیب می‌بیند و شرایط سختی را برای این صنف ایجاد می‌کند.

او در ادامه توضیح داد: بانک مرکزی باید با طمانینه بیشتری، طلاهای خودش را بفروشد؛ یعنی از طریق افرادی که در بازار دفتر دارند، طلاها را به فروش برساند. حتی به این افراد کمیسیون ندهد، ولی از این طریق فروش‌هایش را انجام دهد؛ زیرا این‌گونه است که قیمت‌ها یک دفعه افت نمی‌کند یا بیاید کارخانه‌هایی را که رگ و ریشه دارند و قدیمی هستند، شناسایی کند، بعد بگوید می‌خواهم فلان مقدار جنس به فروش برسانم که اجناس توسط افرادی که در بازار دفتر دارند، هم در شهرستان‌ها و هم در تهران فروخته شود و جنس یک‌باره وارد بازار نشود و شوک ایجاد نکند. این مورد از جمله مسائلی است که صنف طلا را خیلی اذیت می‌کند و بهتر است راهکاری برای این معضل بزرگ در نظر گرفته شود؛ زیرا وقتی چنین افت‌هایی در بازار ایجاد می‌شود، کارگاه‌ها به تعطیلی کشیده می‌شوند و در نتیجه ارزش افزوده کار این صنف از بین می‌رود. وقتی طلا پالایش می‌شود یک ارزش افزوده‌ای به آن اضافه می‌شود. ولی وقتی بانک مرکزی، طلا را به قیمت پایین می‌فروشد، ارزش افزوده کارمان به‌طور کلی از بین می‌رود. در نتیجه این مساله باعث می‌شود که کارگاه‌های تولید و پالایش طلا به تعطیلی کشانده شوند که این مساله خودش بحران‌های اجتماعی فراوانی نیز ایجاد می‌کند.

او در پاسخ به اینکه آیا در بخش پالایش طلا در ایران مشکلی وجود دارد، گفت: در بخش پالایش طلا کشورمان، هیچ مشکلی وجود ندارد و ما مطابق استانداردهای جهانی، طلاهایمان را پالایش می‌کنیم. یعنی همان دستگاه‌هایی که سایر کشورهای دنیا استفاده می‌کنند، در ایران هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها تفاوتی که بین کار ما با کشورهای پیشرفته وجود دارد در حجم کارمان است که ما در حجم کمتری کار انجام می‌دهیم. مثلا آنها کامیون دارند و ما وانت داریم؛ ولی برندی که استفاده می‌کنیم همان برند است. از نظر کیفیت و زیبایی کار، عیار و سایر موارد اصلا عقب نیستیم. کار پالایش طلا این است که هر کس طلای عیار پایین بیاورد از آنها خریداری می‌کنیم و سپس با پالایش، آنها را به شمش ۹/ ۹۹۹ تبدیل کرده و به بازار عرضه می‌کنیم که این کار در سایزهای مختلف انجام می‌گیرد.