سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ظهر روز چهارشنبه ۱۶فروردین ماه در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد درباره مهار تورم گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال۱۴۰۲ بر مهار تورم و افزایش تولید، وزارت اقتصاد و دارایی برنامه مشخصی را در دستور کار خود قرار داده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: ابتدایی‌ترینِ آن، تسریع و فراگیر شدن صدور مجوزهای کسب‌وکار است که پارسال آغاز شده بود و تا امروز ۲۸۴هزار کارآفرین و فعال اقتصادی توانستند مجوز خود را دریافت کنند. او استفاده از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه‌ای کشور برای تامین مالی تولید در کشور را اقدامی دیگر در این راستا برشمرد و گفت: ما در سال گذشته موفق شدیم ۱۰۰هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت‌های غیردولتی و بورسی را اضافه بر افزایش سرمایه سال۱۴۰۰ داشته باشیم یعنی به جای ۱۹۴هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه سال گذشته، ۲۹۴هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتند.

وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به تامین مالی بخش‌های غیر دولتی از بازار سهام به میزان ۹۰هزار میلیارد تومان در سال۱۴۰۱ که بیشتر از طریق انتشار اوراق انجام شد، گفت: علت هم این بود که دولت کمتر از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کرد و فضا برای استفاده بخش غیردولتی از این ظرفیت باز شد. خاندوزی بیان کرد: درباره شرکت‌های سهامی عام‌پروژه و همچنین گواهی سپرده‌های کالایی نیز دو مسیر جذاب برای سرمایه‌گذاری عامه مردم با نرخ‌های سودآوری خیلی بالاتر از فعالیت‌های متعارف داریم. این اقدام نیز مسیری است که امسال فضا را باز می‌کند تا مردم حتی از نقدینگی‌های خرد خود برای سرمایه‌گذاری‌های مولد اقتصاد استفاده کنند، نه آنکه به سمت سفته‌بازی و سوداگری یا سایر فعالیت‌های غیرمولد بروند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره بورس تصریح کرد: رئیس سازمان بورس و مجموعه مدیران بازار سرمایه کشور ماهانه در یکی از استان‌های کشور حضور پیدا خواهند کرد تا پروژه‌های استانی که از طریق غیربانکی قابل تامین مالی هستند، به کمک بازار سرمایه تامین مالی آنها صورت بگیرد. او افزود: همچنین درباره سهم و دسترسی مردم به تسهیلات بانکی سال۱۴۰۱، سهم تسهیلات خرد به مردم و خانوارها ۳ درصد افزایش پیدا کرد که این مسیر را ادامه خواهیم داد.

سال گذشته بیش از ۹۱درصد افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه در کشور داشتیم که این موضوع نیز از جمله دسترسی‌های عامه مردم خواهد بود. خاندوزی درخصوص افزایش نقش مردم در مدیریت سهام عدالت کشور اظهار کرد: سال‌های گذشته این مدیریت در دست دستگاه‌های دولتی بود که توسط مدیران تعیین می‌شد؛ اما بنای وزارت اقتصاد با توجه به تاکید رئیس‌جمهور این است که امسال ورق را برگردانیم و نقش مردم در مدیریت شرکت‌های سهام عدالت کشور که ۳۶ شرکت بزرگ و مهم بورسی کشور را شامل می‌شود، افزایش دهیم.