پاول بهره را شارژ می‌کند؟

تحلیل‌گران سخنان این مقام پولی را به سرلوحه قرار دادن تورم ۲ درصدی و پذیرش نرخ‌های سیاستی بالاتر در ماه‌های آتی تعبیر کرده‌اند. همچنین جو بایدن نیز در سخنرانی خود در روزهای اخیر در باب اقتصاد این منطقه رضایت خود را در خصوص ایجاد شغل‌های جدید، روند کاهشی تورم و همچنین افزایش سیاست‌های انقباضی اعلام کرد. پس از انتشار سخنرانی مقامات پولی، شاخص دلار کمی کاهش یافت و حمایت کانال ۱۰۳ واحدی را از دست داد. این درحالی بود که با توجه به عوامل مذکور طلا با حرکت به سوی کانال ۱۹۰۰ دلاری در ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران به قیمت ۱۸۸۰ دلار رسید و به نظر می‌رسد در روزهای آینده به بالای کانال هدف‌گذاری شده، راه پیدا خواهد کرد.

همچنین بازارهای پرریسکی چون بیت‌کوین و اتریوم نیز روندی رو به رشد را در پیش گرفتند. بر این اساس نخستین دارایی مهم در حوزه کریپتو در اوایل روز گذشته به ۲۳ هزار و ۴۲۰ دلار رسید و پس از آن در اواسط روز به ۲۳ هزار و ۱۷۵ دلار تنزل یافت که نشان از نوسانات بازارها داشت. در این میان اتریوم نیز در ساعت مذکور قیمت ۱۶۷۵ دلار را در بازار به ثبت رساند. اما واکنش بازارها در روزهای اخیر ناشی از چه عواملی است؟ جهت پاسخگویی به این موضوع باید به تحلیل گروهی از اقتصاددانان ارشد بازارها در خصوص عملکرد کمیته بازار باز فدرال رزرو، چرخه سیاست‌گذاری و واکنش بازارها اشاره کرد.

نقشه جدید مقامات آمریکا

تحولات بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها حاکی از آن است که پس از افت شاخص دلار پس از سخنرانی مقامات پولی و سیاسی چون جرمی پاول و جو بایدن در روزهای اخیر مبنی بر خروج از رکود این منطقه که نشانی از ظرفیت بازارها است، در روند صعودی قرار گرفتند. در این بحبوحه دو تحلیل اقتصاددانان مورد بررسی قرار گرفت. آنها با توجه به سخنان پاول در سخنرانی خود که اعلام کرد: «در کنار روند کاهشی تورم باید مراقب سیاست‌های بانک مرکزی باشیم.» اعلام کردند که سیاست‌های انقباضی در فوریه سال ۲۰۲۳ به پایان نرسیده است و باید منتظر اعمال سیاست‌های جدید بود. آنها به دنبال این موضوع اعلام کردند که واکنش منفی شاخص دلار در پی نامعلوم بودن سیاست‌های انقباضی است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد سیاستگذاران این منطقه نرخ بهره را در ماه مارس و مه افزایش خواهد داند، اما عدم قطعیت این عملکرد و همچنین نامعلوم بودن میزان آن خبر خوشی برای دلار جهانی نخواهد بود. گروه دیگری از تحلیل‌گران ادعای گروه اول را رد و اظهار کردند که سیاست‌های انقباضی به پایان خود رسیده است. برای درک بهتر و دقیق‌تر این موضوع باید تا سخنرانی و نشست بعدی مقامات پولی منتظر ماند.