داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی در برنامه شنبه‌شب تهران۲۰ سیما مهم‌ترین برنامه این سازمان را بهبود رابطه مردم و مودیان و نظام مالیاتی برشمرد و افزود: تلاش می‌کنیم تا دیوار بین مالیات و مردم و دیوار بین سازمان مالیاتی و ادارات مالیاتی با مودیان گرامی را برداریم. او با تاکید بر تسهیل فرآیندها برای مردم اظهار کرد: با الکترونیکی کردن و هوشمند‌سازی نظام مالیاتی و ارائه خدمات از راه دور، تلاش می‌کنیم تا مراجعات حضوری مردم را کم و رضایت بیشتری برای مودیان محترم فراهم کنیم. او با اشاره به توسعه درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی گفت: افراد با کد ملی و بنگاه‌ها با شناسه ملی می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند و تمام سوابق مالیاتی خود را ببینند.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به امکان دریافت استعلام‌ها از طریق این سامانه نیز گفت: به‌عنوان مثال درباره استعلام موضوع ماده۱۸۶ قانون مالیات مستقیم برای کسانی که می‌خواهند کسب‌وکار راه بیندازند، مجوز بگیرند یا تمدید کارت بازرگانی انجام دهند این امکان وجود دارد که مستقیما از طریق همین درگاه درخواست خود را ارسال کنند و به‌صورت برخط به آنها گواهی داده می‌شود. منظور همچنین یادآور شد: درباره نقل و انتقال خودرو، از ابتدای امسال دیگر لازم نیست کسی به دفترخانه مراجعه کند، بلکه سامانه مشترکی را با پلیس راهور ایجاد کردیم و کافی است کسی که وارد می‌شود شناسه خودرو را وارد کند، مالیات محاسبه، اعلام و در همان‌جا پرداخت کند.

او الکترونیکی کردن فرآیندها را موجب وصول بهتر مالیات دانست و افزود: در موضوع ابلاغ الکترونیکی، وقتی که برگه تشخیص برای یک مودی صادر می‌شود به او تا سه مرتبه پیامک خواهیم داد که چنین برگه‌ای در کارپوشه شما قرار گرفته، مراجعه کنید و ببینید. او اضافه کرد: با این روند اولا مطمئنیم تمام اوراق ما به‌صورت در جا به مودی ابلاغ می‌شود و دیگر امکان دخل و تصرف، نگه داشتن اوراق و... کاملا برطرف می‌شود. معاون وزیر اقتصاد گفت: تلاش ما این است بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم تمام خدماتی را که مردم نیاز دارند، تبدیل به خدمت الکترونیکی کنیم و امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم این گام بلند را برداریم.

او با این توضیح که اکنون تمام موارد مورد اشاره به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود، ادامه داد: برخی موارد باقی‌مانده، مثلا درباره مالیات نقل و انتقال ملک ما هنوز گواهی ۱۸۷ را به‌صورت برخط نکرده‌ایم؛ اما تلاش می‌کنیم گواهی انتقال ملک را هم به‌صورت برخط دریافت کنیم و درباره سایر موارد نیز این رویه طی خواهد شد. رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به راه‌اندازی سکوی نرم‌افزاری «مالیات من» برای ارائه خدمات الکترونیکی به مودیان تاکید کرد: اطلاعات زیادی در این نرم‌افزار پیش‌بینی شده است دسترسی به تمام قوانین مالیاتی، دستورالعمل‌ها، اخبار و اطلاعات، مطالب آموزشی، کلیپ‌ها و ویدئوهای آموزشی در اپلیکیشن وجود دارد و مودیان با نصب آن در گوشی همراه خود، نیاز به مراجعه به ادارات و سامانه‌های مختلف نخواهند داشت.

 شناسایی ۲/ ۲ میلیون مودی مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی درباره اقدامات انجام‌شده برای مقابله با فراریان مالیاتی اظهار کرد: ما در مبارزه با فرار مالیاتی چند مسیر را طی می‌کنیم؛ اول اینکه تلاش می‌کنیم کسی را که فعالیت اقتصادی می‌کند و مودی نیست، به مجموعه مودیان اضافه کنیم و با این هدف در سال گذشته حدود ۲/ ۲میلیون مودی جدید شناسایی کردیم و امسال یک‌ونیم میلیون اظهارنامه جدید دریافت کردیم و ۵۰درصد به مودیان ما اضافه شد، فارغ از اینکه حجم مالیات آنها چقدر خواهد بود.

منظور تصریح کرد: همه کسانی که کسب‌وکار و درآمد دارند باید بپذیرند که مالیات یک تکلیف ملی است و باید پرونده مالیاتی داشته باشند؛ هرچند ممکن است حساب کنیم و مالیات آنها صفر شود؛ اما این تمکین مالیاتی است. او یادآور شد: امسال مالیات یک‌میلیون و ۸۵۰هزار مودی مشاغل ما صفر شد و از آنها مالیاتی مطالبه نکردیم. او با اشاره به افزایش کیفیت رسیدگی‌ها درباره مودیان پرریسک گفت: قرار نیست به پرونده تمام پنج میلیون مودی که اظهارنامه داده‌اند رسیدگی کنیم، لذا بنا را تا حد امکان پذیرش خود اظهاری‌های مودیان خوش حساب گذاشته‌ایم. امسال ۷۷درصد خود اظهاری‌های شرکت‌ها و مشاغل و هم فرم‌های تبصره ۱۰۰ را بدون رسیدگی پذیرفتیم و این گام مهمی در اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات مستقیم بود که از سال۹۵ تصویب شده بود.

ما در سال گذشته گام‌های اولیه را برداشتیم و امسال گام بزرگ‌تری برداشته شد. معاون وزیر اقتصاد با اشاره به احصای ۶۵ شاخص برای شناسایی مودیان پرخطر تاکید کرد: دو نوع فرار مالیاتی در اظهارنامه‌ها ممکن است رخ دهد، اول اینکه افراد انکار درآمد کنند و دوم در هزینه‌ها بیش‌اظهاری کنند که هر دوی اینها درآمد مشمول مالیات را کاهش می‌دهد. او ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم با اتصال تمام پایگاه‌های اطلاعاتی و تبدیل آن به دریاچه داده به سرعت متوجه شویم که اگر کسی کتمان درآمد کرده، در کجا این کار انجام شده و بیش‌اظهاری هزینه‌ها در کجا اتفاق افتاده است.

 فراریان مالیاتی بزرگی که به تور افتادند

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: مسیر دیگری که طی می‌کنیم مربوط به مودیان بزرگی است که سال‌های مختلف طولانی و به انحای مختلفی از دادن مالیات حقه اجتناب کرده‌اند؛ به صورتی که ظاهرا فرآیندها درست بوده اما در واقع اختلالاتی وجود دارد. او ادامه داد: مثلا فردی را داریم که ۲۴شرکت دارد و حسابداری‌های تودرتو، عملا نزدیک به پنج سال که یک ریال مالیات پرداخت نکرده است. وقتی به‌طور دقیق محاسبه کردیم مشمول ۱۲۰۰میلیارد تومان اصل و جریمه مالیات شد که بخشی را تمکین کرده و بقیه را هم خواهد داد.

منظور همچنین گفت: مورد دیگری درباره یک واردکننده نخ بود که سلطان نخ کشور حدود ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات نداده است، الان تمکین کرده و۴۰۰میلیارد تومان آن را تا الان پرداخت کرده است. مورد دیگر در شرکت‌های فولادی داشتیم معامله با شرکت‌های صوری و کاغذی انجام داده بود. او معامله با شرکت‌های صوری را یکی از را‌ه‌های فرار مالیاتی برشمرد و افزود: تمرکز ما بر شناسایی معاملات صوری است؛ یعنی افرادی هستند که اقدام به فاکتورفروشی و صدور صورت‌حساب جعلی برای معامله انجام‌نشده می‌کنند. فرد این را به‌عنوان هزینه به ما اعلام می‌کند، مالیات ارزش افزوده ما را کاهش و هزینه‌های آن فرد را هم بالا نشان می‌دهد و باعث از دست رفتن منابع مالیاتی می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: اخیرا یک شرکت کد فروش در یزد شناسایی کردیم که ۳هزار میلیارد تومان فاکتور فروشی کرده و یک مورد دیگر هم از این شرکت‌ها در آذربایجان‌شرقی شناسایی کردیم که بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان و موردی در همدان که ۱۵۰۰میلیارد تومان فاکتورفروشی کرده است. او با این توضیح که شناسایی این شرکت‌ها فقط حاصل اقدامات سه ماه اخیر است، اضافه کرد: هم ادارات ما این موضوع پیگیری را می‌کنند و هم خود ما در سازمان امور مالیاتی به کمک هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده‌ها و با روش‌های تحلیل آماری شناسایی می‌کنیم؛ رفتار مودی نشان می‌دهد کدام مودی پرریسک است و کدام مودی احتمالا فاکتورفروشی می‌کند. رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: مدل‌های شرکت‌های صوری و شرکت‌های فاکتور فروش را به لحاظ آماری درآورد‌ه‌ایم و به‌صورت سیستمی آنها را پیدا می‌کنیم.

 افزایش درآمد مالیاتی بدون فشار به مودیان

او گفت: شاید برای مردم این سوال باشد که چطور توانستیم در سال گذشته ۶۰ درصد و امسال ۵۵درصد درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم؛ با همین روش‌ها بوده که توانستیم به‌رغم عدم فشار به مودیان درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم. منظور تاکید کرد: ما در مالیات‌ستانی دنبال شکار گنجشک نیستیم، بلکه به دنبال شکار عقاب هستیم؛ یعنی کسانی که فرارهای مالیاتی بزرگ داشتند و نظام مالیاتی نسبت به آنها چشم‌پوشی کرده است. منظور گفت: کل مالیاتی که از مشاغل سال گذشته گرفتیم ۱۷هزار میلیارد تومان است؛ وقتی از یک مودی می‌توانیم ۱۲۰۰میلیارد تومان مالیات شناسایی کنیم، ببینید که چه فشاری از نظام مالیاتی برداشته می‌شود. او افزود: درست است که به سراغ مشاغل خرد و ریز هم می‌رویم و آنها هم قطعا مشارکت اجتماعی در پرداخت مالیات دارند، اما عملا جامعه هدف ما مودیان بزرگ هستند.

 صدور صورت‌حساب از دستگاه پوز مشاغل خرد

او گفت: حدود ۵۰  هزار شرکت خریداران این ۴۰۰ شرکت بودند که اطلاعات خریداری را در کارپوشه‌هایشان گذاشته‌ایم. او با اشاره به اتصال شرکت‌های دولتی به سامانه مودیان یادآور شد: حدود ۵۰۰ شرکت دولتی داریم که تسریع در اتصال آنها بسیار مهم است و با این دوگام بخش بزرگی از قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی اجرا می‌شود؛ البته یک گام دیگر هم برمی‌داریم که بار را از دوش مشاغل خرد برمی‌دارد و با بانک مرکزی توافق کردیم که صورت‌حساب پوز به‌عنوان صورت‌حساب الکترونیکی پذیرفته شود و امیدواریم تا پایان سال این کار هم انجام شود. رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: از زمانی که ما فراخوان دادیم، کسانی که نیایند و به سامانه وصل نشوند طبق قانون ۱۰ درصد میزان فروش آنها به عنوان جریمه محسوب می‌شود و ما به‌عنوان سازمان امور مالیاتی فقط می‌توانیم  ۵۰ درصد آن را ببخشیم.