بر اساس این گزارش، نرخ تورم در اقتصاد برتر اروپا یعنی آلمان در پاییز امسال برای نخستین بار در ۷۰ سال گذشته دو رقمی شد.

در این نظرسنجی، نیمی از ۲۰۵۷ نفری که مورد بررسی قرار گرفتند، ادامه افزایش تورم در سال ۲۰۲۳ را محتمل دانستند. فقط کمتر از یک سوم‌(۲۸ درصد) پیش‌‌بینی کردند که رشد قیمت در سطح بالای ماه‌های گذشته باقی بماند. تنها ۱۳ درصد از پاسخ‌دهندگان پیش‌بینی کردند که تورم کمتری در سال ۲۰۲۳ وجود داشته باشد. این نظرسنجی از طرف انجمن ملی بانک‌‌های تعاونی آلمان انجام شده است.

با نگاهی به سه سال آینده، اکثر‌ شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انتظار دارند که تورم به افزایش خود ادامه دهد یا حداقل در همان سطح بالا باقی بماند. تنها ۲۸ درصد پیش‌بینی می‌‌کنند که نرخ‌‌ها کاهش یابد، در حالی که ۱۲ درصد از اظهارنظر در مورد این موضوع خودداری کردند.

به گفته یورگن واچه،  سخنگوی هیات‌مدیره «هانوورشه فولکس بانک»، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که در حال حاضر این تهدید وجود دارد که نرخ تورم در اذهان مردم تثبیت شود و تاثیر خود را بر رفتار آنها بگذارد.

براساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، قیمت مصرف‌کننده در این کشور طی ماه نوامبر به صورت سالانه ۱۰ درصد افزایش یافت. در نرخ‌‌های ماهانه، تورم اندکی از رقم ۴/ ۱۰ درصدی ماه اکتبر کاهش یافت. افزایش هزینه‌های مواد غذایی و انرژی علت اصلی افزایش تورم در آلمان در سال جاری میلادی و رسیدن به بالاترین سطح از اوایل دهه ۱۹۵۰ بوده است.

 بوندس بانک هشدار داده است که حتی سقف قیمت برنامه‌ریزی شده برای گاز و برق ممکن است برای کاهش تورم از نرخ دو رقمی کافی نباشد.