سکه در آخر مسیر  18

 توقف روند افزایشی دلار متشکل

دیروز یکشنبه ۲۷ آذر ماه روند نرخ دلار در معاملات بازار متشکل ارزی کشور کاهشی بود. در صورتی که هرکانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم عمده نوسانات دلار متشکل در روز گذشته روی پله‌های دوم و سوم کانال ۳۶ هزار تومانی صورت پذیرفت و در نهایت با حدود ۵۶ تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم ۳۶ هزار و ۲۷۲ تومان به فعالیت خود پایان داد. پس از مشاهده معاملات ارزی غیر‌رسمی بازار تهران، کارشناسان بر این باورند که عدم همراهی نرخ‌های رسمی ارز با افزایش قیمت‌های صورت گرفته در معاملات آزاد، شکاف قیمتی میان نرخ‌های مذکور افزایش یافته و در نتیجه تمایل افراد به خرید ارز سهمیه‌ای و فروش آن در بازار غیر‌رسمی افزایش می‌یابد. در این میان برخی افراد سودجوی دیگر نیز هستند که با اجاره کردن کارت ملی افراد و انجام فرآیند ذکر شده اقدام به کسب سود بیشتر کنند. با این حال در صورت ماندگاری اختلاف قیمتی میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی در بازه هزار تا ۲ هزار تومانی، این‌گونه فعالیت‌های سودجویانه توجیه اقتصادی نداشته و از التهاب بازار کاسته می‌شود. گفتنی است که روز گذشته فرمانده انتظامی استان تهران از دستگیری بیش از ۱۰۰ دلال و سوداگر ارزی در یک ماه اخیر خبر داد.

به گفته این مقام انتظامی افراد مذکور در اتوبوس و مینی‌بوس و مسجد اقدام به برقراری معاملات صوری و فردایی می‌کردند که سبب افزایش نرخ ارز می‌شد.

 تداوم تمایل سکه به افزایش قیمت

برخلاف روند کاهشی نرخ ارز در معاملات بازار متشکل روز یکشنبه، قیمت سکه طلا مجددا افزایشی شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز گذشته با حدود ۱۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم ۱۸ میلیون و ۸۵۰ تومان رسید. گفتنی است نرخ حباب این کالای سرمایه‌ای که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را نشان می‌دهد نیز روز گذشته در کانال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی محاسبه شد.