2

 طلا در حوالی 1800

به دنبال اقدامات فدرال رزرو در به کار‌گیری سلاح ضد تورمی خود در هفته گذشته و کاهش تورم تا سطح 7/ 7 درصد، پیش‌بینی‌ها از کناره‌گیری سیاستگذاران فدرال رزرو از سیاست‌های انقباضی خود در ماه‌های آتی حکایت دارد. با کاهش یا توقف روند نرخ بهره در ماه دسامبر، شاخص دلار جهانی واکنش منفی خود را آغاز کرد و از 110 واحد در هفته گذشته با کاهش 09/ 1 درصدی در روز گذشته به زیر 106 واحد سقوط کرد و اکنون رقم 96/ 105 واحد را در بازارهای جهانی ثبت کرد. در مقابل شیب نزولی شاخص دلار، بازار طلا همچنان بعد از پنج روز به روند صعودی خود ادامه داده است. این امر سبب شد تا فلز زرد با اقبال بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شود. بر این اساس با افت دلار جهانی، طلا شاهد رشد 2/ 4 درصدی بود و در ساعت 15 به وقت تهران با قیمت 1776 دلار در بازار معامله شد. با توجه به عوامل مذکور، بازارهای پرریسک به چه سمتی حرکت کردند؟

 واکنش سرد رمز‌ارزها

 در این میان روند بازار رمزارزها نیز بررسی شد. کارشناسان انتظار داشتند که با روند نزولی شاخص ارز آمریکایی، بازارهای ریسکی و طلا که در مقابل روند شاخص دلار حرکت می‌کنند، تقویت شوند. با شیب نزولی شاخص دلار، روند قیمتی فلز زرد مطابق با پیش‌بینی‌ها رقم خورد، اما بازارهای پر‌ریسک از جمله بیت‌کوین و اتریوم نه تنها با روند صعودی طلا حرکت نکرد، بلکه با سقوط به زیر 17 هزار دلار، در کف قیمتی 2 سال گذشته قرار گرفت. اما چه عاملی مانع از رشد بیت‌کوین شد؟ در پاسخ به این سوال با‌ید به منحل شدن صرافی FTX در روزهای اخیر اشاره کرد. این نهاد با کسری نقدینگی معادل 8 میلیارد دلار در افت توکن‌ها FTT اثر‌گذار بود و سبب شد قیمت هر توکن FTT از 25 دلار به 5/ 1 دلار برسد. بر این اساس صرافی FTX که سهم بسزایی در پروژه‌های کریپتو ایفا می‌کرد با ورشکستگی خود سقوط بازار رمزارزها را نیز به دنبال داشت. به دنبال این موضوع بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب با افت 21 درصدی و 24 درصدی مواجه شدند. اکنون بیت‌کوین با قیمت 16 هزار و 800 دلار و اتریوم نیز با 1270 دلار در بازار معامله می‌شود. تحلیل‌گران معتقدند که بازار کرپیتو در روزهای اخیر فقط از عملکرد FTX تاثیر گرفته و واکنش تندی به اتفاقات اخیر بازارهای جهانی از جمله افت شاخص دلار نشان نداده است. با توجه به عوامل مذکور باید به سخنان نایب‌رئیس فدرال رزرو در روزهای اخیر نیز اشاره کرد.

 فدرال رزرو عقب‌نشینی خواهد کرد؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که نایب‌رئیس فدرال رزرو در روزهای اخیر اعلام کرد که امکان عقب‌نشینی فدرال رزرو از افزایش دوباره نرخ بهره در ماه دسامبر بسیار زیاد است. او همچنین افزود با توجه به رکود شاخص دلار در هفته اخیر، باید برای دستیابی به تورم 2 درصدی بانک مرکزی، زمان بیشتری در نظر گرفت. به دنبال سخنان برینارد، نایب‌رئیس فدرال رزرو پیش‌بینی می‌شود شاخص دلار در روزهای آتی در مسیر صعودی قرار گیرد.